Pages

Sunday, October 16, 2011

Lelaki tiada tangan, kaki jalani hidup baru

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:


BOSTON 15 Okt. - Seorang lelaki berusia 65 tahun yang tidak mempunyai kaki dan tangan menerima dua tangan baru selepas menjalani dua pembedahan pemindahan yang jarang dilakukan di Hospital Brigham dan Wanita di sini semalam.

Pembedahan selama 12 jam yang dilakukan terhadap Richard Mangino pada minggu lalu itu melibatkan pasukan pembedahan terdiri daripada lebih 40 orang termasuk doktor, jururawat dan staf perubatan.

Pihak hospital berkata, pembedahan yang merumitkan itu termasuk pemindahan kulit, tendon, otot, ligamen, tulang dan saluran darah di kedua-dua lengan dan tangan Mangino.

Menurut doktor, Mangino sudah mampu menggerakkan jarinya hanya beberapa hari selepas pembedahan dan menganggap ia sebagai satu pencapaian yang membanggakan.

Sementara itu, Mangino berkata, dia kini sedang menyesuaikan diri secara berperingkat dan tidak bimbang lagi untuk melakukan perkara mudah seperti membancuh kopi atau menyarung pakaian.

Katanya, dia sentiasa berdoa untuk memiliki keupayaan tersebut supaya dapat menyentuh muka, membelai rambut dan mengajar cucu-cucunya membaling bola.

Mangino yang berasal dari Revere, Massachusetts kehilangan kedua-dua tangan dan kakinya selepas mengalami kecutan sepsis, sejenis penyakit jangkitan darah pada 2002. - REUTERS

'via Blog this'

No comments: