Pages

Tuesday, September 13, 2011

Taliban ingat keganasan AS ketika 9/11

WASHINGTON: Taliban menegaskan mereka tidak ada kaitan langsung dengan serangan 9/11 dan menganggap Amerika Syarikat menggunakan insiden terbabit untuk menyerang Afghanistan hingga membunuh berpuluh ribu penduduk Afghanistan yang tidak berdosa.

Dalam satu kenyataan dihantar melalui e-mel kepada media, Taliban menuduh Amerika Syarikat menggunakan serangan 11 September sebagai alasan untuk menyerang Afghanistan. Katanya, masyarakat antarabangsa bertanggungjawab terhadap pembunuhan beribu-ribu penduduk Afghanistan ketika serangan dan pendudukan di negara terbabit.
Kenyataan itu dibuat ketika Amerika mengingati peristiwa yang berlaku 10 tahun lalu dan memberi amaran mengenai kemungkinan ancaman serangan baru berlaku di bumi Amerika.
“Setiap tahun, 9/11 mengingatkan penduduk Afghanistan satu peristiwa tetapi kami langsung tidak terbabit. Penjajahan Amerika menyebabkan pertumpahan darah berpuluh ribu penduduk Afghanistan yang tidak bersalah atau berdosa,” katanya lagi.

Pada masa sama, Taliban membuat itu berkata bahawa penduduk Afghanistan mempunyai ‘stamina yang tidak berakhir bagi satu perang yang panjang’ dan boleh bangkit sebagai satu bangsa untuk ‘menggagalkan niat Amerika Syarika.

“Ia akan tetap menjadi satu stigma terhadap demokrasi Barat bahawa Amerika Syarikat dan sekutunya membunuh berpuluh ribu penduduk Islam menggunakan alasan peristiwa yang samar-samar dan keruh ini,” kata kenyataan itu merujuk kepada 9/11.

Pengaman antarabangsa dan askar Amerika Syarikat kehilangan hampir 2,700 nyawa di Afghanistan lebih 1,700 daripada mereka adalah rakyat Amerika Syarikat. Angka yang diberi misi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Afghanistan sejak enam bulan lalu menunjukkan 1,462 penduduk awam mati termasuk penentang kerajaan yang bertanggungjawab terhadap 80 peratus pembunuhan.

Serangan udara pula menyebabkan kematian penduduk awam di tangan tentera asing, majoriti daripada mereka yang mati adalah disebabkan tindakan pemisah yang dibunuh oleh bahan letupan buatan dan serangan bunuh diri, kata Cable News Network (CNN) yang memetik laporan Misi Bantuan PBB di Afghanistan. – Agensi 

No comments: