Pages

Thursday, September 15, 2011

Singapura tawar bantu padam kebakaranSingapura tawar bantu padam kebakaran




GAMBAR fail menunjukkan beberapa anggota bomba cuba memadamkan kebakaran di Taman Kebangsaan Berbak 
di Jambi pada 12 September lalu.


SINGAPURA - Pemerintah Singapura menawarkan untuk menghantar sebuah pesawat bagi membantu Indonesia memadamkan kebakaran hutan di negara berkenaan, lapor media tempatan semalam.
Tawaran itu dibuat berikutan kebakaran hutan di Indonesia dibimbangi akan menyebabkan Singapura dilitupi jerebu semasa acara perlumbaan kereta Formula Satu (F1) diadakan di pulau berkenaan pada minggu depan.
Kebakaran hutan akibat pembakaran haram dalam kalangan petani dan syarikat pembalakan di Pulau Sumatera semasa musim panas menyebabkan Singapura dan Malaysia dilanda jerebu pada setiap tahun yang turut menyebabkan pelbagai masalah kesihatan.
Indonesia yang merupakan pengeluar utama minyak sawit dunia berulang kali berjanji akan mengatasi masalah tersebut tetapi kebakaran hutan masih berlaku pada setiap tahun berikutan kelemahan penguatkuasaan undang-undang.
"Kami meletakkan satu pasukan dalam keadaan bersiap sedia untuk memadamkan kebakaran atau melakukan operasi pembenihan awan selain memberikan bantuan teknikal. Namun, semuanya bergantung sama ada Indonesia meminta atau memerlukan bantuan kami," kata Menteri Alam Sekitar dan Sumber Air, Vivian Balakrishan dalam wawancara dengan saluran berita, Channel NewsAsia.
Awal minggu ini, agensi berita Bernama melaporkan Malaysia pernah menyuarakan kebimbangannya kepada Indonesia berhubung lebih 600 titik panas yang dikesan di Sumatera.
Singapura menjadi tuan rumah F1 pada bulan ini.
Berbeza dengan negara-negara lain, perlumbaan F1 di Singapura berlangsung pada waktu malam untuk memudahkan penonton Eropah menonton acara itu di televisyen. - Reuters

No comments: