Pages

Thursday, September 8, 2011

Gaddafi terkepung

TRIPOLI: Pemberontak Libya mendakwa mengepung diktator yang mereka gulingkan, Muammar Gaddafi dan hanya menanti masa untuk menangkap atau membunuhnya.
Jurucakap Majlis Tentera baru negara itu, Anis Sharif bagaimanapun enggan memberitahu di mana Gaddafi dikepung tetapi berkata, dia masih berada di Libya dan berjaya dijejaki dengan menggunakan peralatan teknologi tinggi serta perisikan.
“Gaddafi dikepung di kawasan sekeliling 60 kilometer oleh pemberontak. Dia tidak boleh keluar,” katanya.

Menurut Anis, pemberontak sudah bersedia untuk menahan atau membunuhnya.


Kejayaan mengesan Gaddafi akan membantu mengukuhkan kedudukan pemerintah baru negara itu.

Pengumuman pengepungan Gaddafi dibuat selepas konvoi pengikut setia bekas pemimpin Libya itu, termasuk ketua keselamatannya, merentas Sahara untuk ke negara jiran, Niger.

Pemberontak berharap langkah akan membantu penyerahan diri penyokong setia Gaddafi di beberapa kubunya yang masih belum ditawan.

Penentang Gaddafi yang mengguilingkan rejimnya bulan lalu berusaha menawan saki baki kawasan yang menyokong bekas pemimpin itu, khususnya di Bani Walid, Sirte dan Sabha.

Mereka mendakwa, penduduk bandar berkenaan dihalang daripada menyerah diri oleh penyokong Gaddafi.

Sementara itu, Nato berkata, ia melancarkan serangan udara di Sirte semalam, memusnahkan enam kereta kebal, enam kereta perisai dan setor simpanan peluru. - AFP

No comments: