Pages

Friday, September 23, 2011

2 wanita pakai niqab didenda

MEAUX (Perancis): Mahkamah polis di negara ini semalam mengenakan denda pertama terhadap dua wanita yang didakwa kerana memakai niqab (purdah) atau menutup seluruh mukanya.
Polis sudah mengenakan beberapa denda serta-merta sejak pengharaman itu berkuatkuasa April lalu tetapi kes semalam adalah yang pertama dikeluarkan mahkamah. Bagaimanapun, wanita berkenaan berikrar akan membuat rayuan hingga ke Mahkamah Has Asasi Manusia Eropah.

Hind Ahmas, 32, diarahkan membayar denda 120 euro (RM504), manakala Najate Ali, 36, didenda 80 euro (RM336). Mahkamah bagaimanapun tidak mengarahkan mereka menduduki kursus kewarganegaraan seperti disarankan pendakwa raya.

Dua wanita terbabit tiba lewat di mahkamah dan tidak sempat menghadiri sesi perbincangan. Seorang daripadanya tidak dibenarkan hadir ke mahkamah Mei lalu kerana dia enggan membuka purdah menunjukkan wajahnya.

Yann Gre daripada persatuan ‘Usah Sentuh Perlembagaan Saya’ yang membela dua wanita terbabit yang ditangkap Mei lalu di hadapan Dewan Bandaraya Meaux kira-kira 50 kilometer di timur Paris berkata, mereka akan mengemukakan rayuan.

Menurutnya, sekiranya denda itu disahkan mahkamah tinggi, mereka akan membawa kes itu ke Mahkamah Hak Asasi Manusia Eropah di Strasbourg.


“Undang-undang ini melarang wanita memakai purdah keluar rumah. Ia seperti hukuman penjara seumur hidup,” katanya. - AFP

No comments: