Pages

Thursday, August 11, 2011

Kota London bagaikan medan perang

PEMILIK kedai menyewa peralatan dapur di utara London,  Azim Mohamed (kiri) dan pembantunya, Riaz Mohamed hanya mampu melihat kedai mereka musnah dibakar perusuh.
PEMILIK kedai menyewa peralatan dapur di utara London, Azim Mohamed (kiri) dan pembantunya, Riaz Mohamed hanya mampu melihat kedai mereka musnah dibakar perusuh.
KEGANASAN dan kekacauan dicetuskan perusuh sejak malam Sabtu lalu menjadikan beberapa kawasan di bandar raya ini bagaikan medan perang dengan banyak kesan kemusnahan.

Beberapa kawasan dilihat seperti pelantar minyak apabila api marak membakar bangunan akibat perusuh melontar bom petrol serta mercun.
Paling teruk ialah deretan premis dan bangunan di London Road, Croydon yang hangus dibakar perusuh, malam kelmarin hingga sesetengahnya dilihat bagaikan dibom apabila hanya tinggal rangka.
Perusuh yang majoritinya belia turut membakar dan merosakkan kenderaan di bahu jalan. Tidak cukup dengan itu, mereka membaling batu kedai dan pusat beli-belah sehingga menyebabkan cermin dan tingkap permis itu pecah.

Mereka juga menceroboh premis berkenaan dan mencuri pelbagai barangan mengakibatkan pemiliknya rugi besar. Ramai peniaga menutup premis lebih awal dan mengetatkan keselamatan bagi mengelak jadi sasaran dan menanggung kerugian.

Mereka juga sanggup berjaga sepanjang malam untuk berkawal dan mengelakkan premis dan bangunan menjadi sasaran kerana rusuhan hanya dicetuskan pada waktu malam.

Bagaimanapun, bandar raya ini mulai tenang sejak beberapa kejadian sejak malam Sabtu lalu, tetapi penduduk tetap bimbang ia berulang. Kumpulan perusuh dikatakan mengalihkan tumpuan dengan menjadikan bandar seperti Manchester dan Birmingham yang hanya tiga jam perjalanan dari bandar raya ini sebagai sasaran baru.
Rusuhan yang paling buruk sejak beberapa dekad lalu tercetus berikutan kemarahan orang ramai terhadap kematian Mark Duggan, 29, yang ditembak polis, pada Khamis lalu.bharian

No comments: