Pages

Wednesday, July 20, 2011

Rais menang saman fitnah



Rais dan isteri, Masnah keluar dari Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Mahkamah Tinggi di sini semalam memerintahkan seorang blogger membayar sebanyak RM400,000 kepada Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim selepas didapati bersalah memfitnah menteri itu dalam satu artikel.

Hakim Datin Zabariah Mohd. Yusof memberitahu, daripada jumlah itu Amizudin Ahmat perlu membayar ganti rugi sebanyak RM300,000 dan kos RM100,000 kepada Rais.

Pada 1 Januari lalu, Rais, 69, memfailkan saman terhadap Amizudin, 42, yang juga anggota jawatankuasa Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat (PKR), berhubung artikel disiarkan dalam blog, sharpshooterblogger.blogspot.com. pada atau sekitar 28 Disember tahun lepas.

Dalam penghakimannya, Hakim Zabariah berkata, setelah mengambil kira fakta dan bentuk fitnah yang dilakukan oleh Amizudin dalam blognya dan juga nilai wang semasa, jumlah yang diberikan kepada Rais adalah munasabah.

Kata beliau, fitnah dibuat itu sangat serius dan jika seseorang mempercayainya bukan sahaja reputasi Rais terjejas di peringkat nasional dan antarabangsa tetapi yang lebih penting adalah kesannya terhadap kehidupan Rais dan keluarga.

Kosmo! Online - Negara

No comments: