Pages

Wednesday, July 27, 2011

Breivik puji Jepun, Korea


ORANG ramai memegang bunga dan tanda cinta ‘Utoeya’ dan ‘Oslove’ ketika menyertai acara perhimpunan mengingati 76 mangsa pembunuhan Breivik di Oslo, semalam.
ORANG ramai memegang bunga dan tanda cinta ‘Utoeya’ dan ‘Oslove’ ketika menyertai acara perhimpunan mengingati 76 mangsa pembunuhan Breivik di Oslo, semalam.


TOKYO: Lelaki yang mengaku membunuh 76 orang dalam serangan di Oslo, Norway Jumaat lalu menyifatkan Jepun sebagai negara model dalam dokumen yang diedarkannya di Internet.
Dia memuji negara matahari terbit itu kerana menjauhi dasar pelbagai budaya. lapor agensi berita rasmi Jepun, Kyodo.

Dalam manifesto setebal 1,500 muka yang diedarkan secara online sejurus sebelum melakukan pembunuhan beramai-ramai itu, Anders Behring Breivik berkata, dia melantik dirinya untuk misi menyelamatkan Eropah yang didakwanya berdepan dengan ancaman Islam, migrasi dan dasar pelbagai budaya.

Menurut Kyodo, dalam dokumen itu, Breivik juga memuji Jepun kerana tidak membenarkan ramai orang Islam berhijrah ke negara itu meskipun ia tidak tidak mengenakan sekatan khusus terhadap kumpulan etnik atau agama untuk berbuat demikian.

Penghijrahan adalah isu sensitif di Jepun. Sebahagian besar rakyatnya bimbang penghijrahan ramai warga asing akan menyebabkan kadar jenayah meningkat dan pada masa sama, menjejaskan perpaduan sosial.


Bagaimanapun, pakar berkata, populasi negara itu yang semakin berkurangan dan tua, akan memaksa Jepun bersifat lebih terbuka dalam menerima penghijrahan orang asing.

Anggota Parlimen beberapa parti utama menggesa langkah diambil untuk membuka pintu secara lebih luas tetapi tidak bertindak bersungguh-sungguh kerana bimbang mencetuskan kemarahan pengundi.

Penduduk warga asing mewakili 1.7 peratus populasi Jepun dengan kaum Cina menjadi kumpulan terbesar diikuti oleh etnik Korea yang sebahagian besarnya dipaksa pergi ke Jepun sebelum penjajahannya terhadap semenanjung Korea berakhir pada 1945.

myMetro | Breivik puji Jepun, Korea

No comments: