Pages

Saturday, June 11, 2011

Mangsa terselamat gempa, tsunami berisiko bunuh diri


GAMBAR atas menunjukkan sebuah pusat beli-belah di pekan Otsuchi, Iwate, Jepun pada 13 Mac lalu, yang dipenuhi serpihan rumah, kenderaan dan sebagainya sejurus kejadian gempa bumi dan tsunami pada 11 Mac. Tiga bulan kemudian, pihak berkuasa Jepun berjaya membersihkan kawasan tersebut kepada keadaan sedia kala dalam gambar 3 Jun lalu. - REUTERS

TOKYO 10 Jun - Kerajaan Jepun berkata, mangsa bencana gempa bumi dan tsunami pada 11 Mac lalu, mungkin mengalami masalah mental yang boleh membawa kepada cubaan bunuh diri jika tidak diberikan rawatan sepatutnya.
Kerajaan dalam laporan polisi tahunan berhubung pembendungan kejadian bunuh diri berkata, mangsa mungkin mengalami trauma, tekanan dan kemurungan kerana kehilangan pelbagai benda dalam bencana alam itu.
Selain itu, mangsa juga mungkin mengalami perasaan bersalah kerana masih hidup dan selamat daripada kejadian itu.
Ia berkata, mangsa bencana alam tersebut perlu diberikan penjagaan kesihatan mental jangka panjang bagi mengelak kemerosotan mental.
Lebih 23,000 maut atau hilang dalam bencana alam itu dan beberapa bandar di timur laut Jepun musnah sama sekali dalam bencana alam pada 11 Mac lalu.
Kadar bunuh diri di Jepun merupakan antara paling tinggi di dunia maju dengan hampir 25 orang bagi setiap 100,000 orang membunuh diri.
Jumlah itu besar berbanding 11 orang bagi setiap 100,000 yang membunuh diri di Amerika Syarikat. - AgensiUtusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments: