Pages

Saturday, May 7, 2011

Osama diintip dari dekat


LONDON: Sumber keselamatan Amerika Syarikat semalam berkata, Agensi Perisikan Pusat (CIA) mengintip Osama bin Laden selama beberapa bulan dari dalam rumah persembunyiannya sendiri.
Dalam satu daripada operasi perisikan paling rumit dalam sejarah CIA, perisik dilaporkan berpindah ke sebuah bangunan berhampiran kediaman Osama untuk mengenal pasti pola hidup pemimpin al-Qaeda itu.

Disebabkan operasi berkenaan terlalu rumit, CIA terpaksa mendapatkan kelulusan Kongres bagi memperoleh pembiayaan bernilai berpuluh juta ringgit.

Bagaimanapun, sumber itu enggan mendedahkan jumlah ejen yang terbabit dalam operasi mengintip itu, tetapi mengakui ia sangat sukar.

Katanya, Osama pasti melarikan diri serta-merta sebaik saja mengesan ada sesuatu yang mencurigakan berhampirannya.

“Perisik terbabit menggunakan segala kaedah yang ada untuk mengumpul maklumat, termasuk melalui warga Pakistan, imej satelit, gambar dan alat curi dengar,” katanya.


Sumber itu berkata, Osama sangat mahir menyembunyikan diri sehingga CIA mengagumi komitmennya mengelak dikesan.

“Anda perlu memuji kepintaran Osama,” katanya.
Mengenai premis yang menjadi pusat pengintipan CIA itu, sumber berkenaan berkata, ia tidak terbabit dalam operasi membunuh Osama dan ia kini ditutup.

“Bagaimana CIA boleh berpindah ke pusat operasi rahsia itu samalah dengan kemampuan Osama berjaya bersembunyi di bangunan berkenaan tanpa disedari sesiapa,” katanya.

Abbottabad bukan kubu pengganas seperti Quetta atau Peshawar, sebaliknya bandar itu sering dijadikan tempat percutian.

Keadaan itu menjadikan kadar populasi di Abbottabad sentiasa berubah dan ia memudahkan ejen CIA menyelinap masuk. - DM, mymetro

No comments: