Pages

Saturday, May 7, 2011

Al-Qaeda sahkan kematian





2011/05/07


  • Foto
    PENYOKONG parti Islam Pakistan, Jamiat Ulema-e-Islam membakar bendera Amerika ketika tunjuk perasaan bantah pembunuhan Osama bin Laden, di utara Quetta, Pakistan semalam.
  • Foto
    OBAMA tunduk selepas meletakkan kalungan bunga di tapak Memorial 9/11 di New York, kelmarin.
Kumpulan militan 3 negara janji balas dendam pembunuhan

ISLAMABAD: Kumpulan al-Qaeda semalam mengesahkan ketuanya, Osama bin Laden sudah mati, melenyapkan segala keraguan menyelubungi nasib sebenar lelaki Arab yang paling diburu Amerika Syarikat (AS) itu.
Kumpulan itu yang dituduh melancarkan serangan terhadap AS pada 11 September 2001, berjanji akan menyiarkan pita rakaman yang memuatkan pesanan Osama tidak lama lagi.
Dalam satu kenyataan disebarkan secara online, al-Qaeda berkata: “darah Osama bernilai kepada kami dan seluruh umat Islam dan tidak akan disia-siakan begitu saja.”

Kumpulan itu menggesa rakyat Pakistan untuk bangun menentang kerajaan mereka bagi membersihkan negara itu daripada rasa malu yang dibawa oleh serbuan dan pembunuhan Osama (di Pakistan) dan ‘kekotoran Amerika yang menyebar rasuah.’

“Sebelum sheikh (Osama) meninggal dunia dan sebelum beliau dapat berkongsi dengan negara Islam kejayaan revolusi dibawanya, beliau sempat merakamkan pesanan tahniah dan nasihat yang akan kami siarkan, insya-Allah.”

“Kami memberi amaran kepada Amerika agar tidak merosakkan jenazah sheikh atau mendedahkannya kepada penghinaan atau untuk mengancam mana-mana anggota keluarga beliau yang mati atau hidup dan kami menggesa jenazahnya diserahkan kepada keluarga.” 
Washington sebelum ini berkata, mayat Osama sudah disemadikan di dalam laut.
Kumpulan militan di selatan Pakistan juga berjanji untuk membalas dendam terhadap pembunuhan Osama. Taliban di Afghanistan dan kumpulan pemuda di Indonesia turut membuat ancaman sama.

Sementara itu, seorang daripada isteri Osama, Amal Ahmed Abdulfattah, memberitahu penyiasat Pakistan, suaminya itu sudah menetap selama lima tahun di rumah yang diserbu pasukan elit tentera Laut AS, SEAL yang membunuh pemimpin al-Qaeda itu, Ahad lalu. – Reuters 

No comments: