Pages

Wednesday, May 18, 2011

Imam, anak nafi bantu Taliban



HAFIZ MUHAMMED (kanan) dan anaknya, Izhar ketika didakwa di mahkamah, semalam.
HAFIZ MUHAMMED (kanan) dan anaknya, Izhar ketika didakwa di mahkamah, semalam.

Hafiz Muhammad, Izhar Khan dituduh beri wang kepada militan

MIAMI: Seorang imam berusia 76 tahun dari Florida dan anak lelakinya diarah hadir di sebuah Mahkamah Persekutuan Amerika Syarikat kelmarin untuk berdepan dakwaan memberi sokongan termasuk wang kepada Taliban Pakistan.
Hakim majistret Barry Garber menjadualkan sesi perbicaraan 23 Mei ke atas Hafiz Muhammad Sher Ali Khan kelahiran Pakistan, imam Masjid Miami dan anak lelakinya Izhar Khan, 24, yang juga seorang imam di sebuah masjid lain di Florida.
Dua tertuduh, yang membuat kemunculan mahkamah pertama di sini sejak ditahan Sabtu lalu, akan ditahan sehingga sesi mahkamah berikutnya, arah Garber. Kedua-duanya warga Amerika.

Peguam bela untuk Hafiz Khan berkata anak guamnya bercadang membuat pengakuan tidak bersalah.

Kedua-duanya adalah antara enam orang termasuk tiga lagi anggota keluarga lain Hafiz Khan, yang didakwa atas tuduhan bersubahat memberi wang dan sokongan kepada Taliban Pakistan yang dianggap organisasi Pengganas oleh Amerika.

Cucu Hafiz Khan, Alam Zeb, 19, yang menjadi seorang daripada tiga tertuduh masih bebas di Pakistan, menafikan tuduhan, mengatakan keluarga itu hanya membantu mangsa perang.
Dakwaan ke atas keenam-enam mereka didedahkan ketika hubungan Amerika dengan Pakistan tegang berhubung serbuan Amerika yang mengorbankan pemimpin al-Qaeda, Osama bin Laden di Pakistan minggu lalu.

Kedua-dua imam dan anak lelakinya digari dan dirantai dan memakai seragam penjara berwarna kelabu dan kopiah. Hafiz Khan, yang memakai cermin mata tebal, kelihatan pucat.

Seorang penterjemah Urdu-Inggeris membuat terjemahan untuknya. – Reuters Berita Harian

No comments: