Pages

Tuesday, April 26, 2011

SBY digelar taghut



JAKARTA: Suspek pengganas, Abu Bakar Basyir (gambar) semalam menyifatkan semua presiden Indonesia sebagai taghut kerana tidak mahu menerapkan hukum Islam dalam sistem pemerintahan.
“Sukarno taghut, begitu juga Susilo Bambang Yudhonyono kerana mereka mengaku Islam tetapi tidak mahu memerintah negara mengikut hukum Allah,” kata Abu Bakar dengan nada suara tinggi ketika memberi keterangan dalam perbicaraannya di mahkamah di Jakarta Selatan.


Kenyataan itu turut dulanginya ketika dia ditanya oleh pendakwa raya maksud taghut yang dilemparkan kepada Sukarno dan Susilo.


“Saudara boleh buktikan sekiranya Sukarno dan Susilo menolak hukum Islam? Saya boleh buktikan mereka menolak, jadi saya yakin mereka adalah taghut,” kata pemimpin Jamaah Anshorud Tauhid (JAT) itu. Penjelasan Abu Bakar itu kemudian disambut laungan takbir oleh puluhan penyokongnya yang memenuhi mahkamah.


Ketua Hakim, Herry Swantoro kesal dengan tindakan itu.


“Anda hanya mengganggu perbicaraan. Keterangan tertuduh ini penting,” kata Herry. Pendakwa raya kemudian meminta pendapat Abu Bakar sama ada dia bersetuju dengan Negara Islam Indonesia (NII). Abu Bakar lalu menjawab, “Wajib kerana jika saudara orang Islam dan tidak setuju dengan negara Islam maka saudara murtad. Setiap negara wajib diperintah dengan hukum Islam.” Abu Bakar dibicarakan atas tuduhan membiayai keganasan, kesalahan yang boleh menyebabkan dia dihukum mati. - Agensi, mymetro

No comments: