Pages

Tuesday, April 19, 2011

2 menteri Hosni didakwa


KAHERAH: Dua bekas menteri kanan Mesir dihadapkan ke mahkamah semalam, tindakan junta tentera yang dilihat sebagai semakin serius memerangi rasuah yang menjadi punca kejatuhan rejim Hosni Mubarak tidak lama dulu.
Bagaimanapun tiada tarikh ditetapkan untuk perbicaraan bekas Perdana Menteri, Ahmed Nazif dan Menteri Kewangan, Youssef Boutros-Ghali itu.

Tindakan junta tentera itu dijangka menggembirakan penunjuk perasaan prodemokrasi yang menamatkan pemerintahan selama 30 tahun Hosni pada Februari lalu dan mendesak supaya anggota Kabinetnya dihukum.

Ramai pelabur dan ahli perniagaan memandang tinggi Ahmed Nazif dan Youssef kerana menerajui reformasi pasaran bebas yang mempercepatkan pertubuhan ekonomi tahunan Mesir sehingga tujuh peratus selama tiga tahun sebelum krisis ekonomi dunia pada 2008.

Bagaimanapun rakyat Mesir menganggap pemimpin terbabit sebagai rasuah sepertimana rakan mereka yang lain yang kini disoal siasat atau dibicarakan atas pelbagai tuduhan membabitkan rasuah.

Pendakwa berkata, kedua-dua bekas menteri itu didakwa atas tuduhan mendapatkan lesen kenderaan secara tidak sah sehingga negara kerugian kira-kira RM50 juta. - Reuters

No comments: