Pages

Thursday, March 10, 2011

37 maut serangan bom di Pakistan

Berita Harian

2011/03/10

PENYELAMAT dan penduduk melihat longgokan kesan daripada serangan bom pada upacara pengebumian di perkampungan Adezai dekat Peshawar, semalam.
PENYELAMAT dan penduduk melihat longgokan kesan daripada serangan bom pada upacara pengebumian di perkampungan Adezai dekat Peshawar, semalam.
Penyerang disyaki sasar militia anti-Taliban

PESHAWAR: Sekurang-kurangnya 37 orang terbunuh dan 45 lagi cedera, dalam satu serangan bom, disyaki disasarkan ke atas kumpulan militia anti-Taliban pada satu upacara pengebumian di barat laut Pakistan, semalam. Polis dan saksi berkata pengebom menyelinap ke dalam perhimpunan lebih 200 orang yang menghadiri solat jenazah untuk isteri seorang anggota militia anti-Taliban terkenal di perkampungan Adezai, berhampiran bandar ini.

Rakaman televisyen menunjukkan lelaki tua berjambang memakai pakaian dipenuhi darah bergegas dari tempat kejadian dalam keadaan panik. Kopiah dan selipar berselerak bersebelahan anggota mayat bergelimpangan di kawasan bersolat, yang bermandi darah.

“Kami menerima 34 mayat dan 45 mangsa cedera. Sebelas yang cedera dalam keadaan amat parah. Sesetengah yang maut tubuhnya berkecai,” kata Abdul Hameed Afridi, ketua hospital utama di bandar ini kepada AFP.

Pegawai polis Mohammad Ijaz Khan mengesahkan sasaran pengebom.
“Sasaran pengebom adalah anggota militia anti-Taliban,” kata Khan.

“Kami menghantar pasukan untuk mengeluarkan mayat dan memindahkan mereka yang cedera ke hospital,” beliau menambah.

Seorang wartawan AFP yang berada di tempat kejadian berkata penduduk kampung membawa kereta sorong kayu untuk memindahkan mangsa yang maut dan cedera.

Perkampungan Adezai dikenali kerana pertembungan antara Taliban Pakistan dan anggota militia pro-kerajaan, kata pegawai polis tempatan Siraj Ahmed kepada AFP.

Saksi Gul Akbar, 22, memberitahu AFP letupan itu berlaku kepada mereka yang menghadiri upacara pengebumian berbaris untuk bersolat.

“Pengebom bunuh diri dengan mudah datang ke sini dan menyertai tetamu yang hadir. Tiada anggota polis untuk memeriksanya,” adu Akbar.

Akbar berkata perkampungan itu yang hampir dengan kawasan puak tanpa undang-undang di Darra Adam Khel, sudah diserang beberapa kali.

“Banyak kali kami berperang dengan mereka (militan) namun kami tidak dapat menahan serangan bunuh diri. Kami perlu bantuan kerajaan untuk menghentikan serangan sebegitu,” katanya.

Hamyun Khan, seorang anggota militia pro-kerajaan perkampungan itu, mengadu bahawa kerajaan tidak menyediakan bekalan senjata api dan polis mencukupi untuk menangani ancaman militan.

“Saya sedang berdiri di barisan terakhir. Letupan berlaku ketika pertengahan pengebumian. Ia amat dahsyat dan besar sehingga saya merasa pekak,” katanya.

“Kerajaan dan polis bertanggungjawab untuk insiden sebegitu.”

Perdana Menteri Syed Yousuf Raza Gilani mengeluarkan satu kenyataan mengutuk serangan dan mengulangi janji kerajaan untuk menyingkirkan kanser keganasan dari setiap pelusuk negara itu.”

Bandar ini terletak di pintu masuk rantau terpencil dan puak dipenuhi militan negara itu.

Amerika Syarikat berulang kali menggesa sekutu utama anti-militannya Pakistan untuk melancarkan tentangan tentera bagi menyekat pelampau di rantau sempadan, yang berkata ia didiami pemimpin utama Taliban.

Namun Islamabad berkata sumbernya sudah terlebih regang akibat ancaman militan di seluruh negara.

Lebih 4,000 penduduk maut dalam serangan bunuh diri dan bom di seluruh Pakistan sejak tentera kerajaan melancarkan satu tentangan ke atas militan di sebuah masjid di Islamabad pada 2007. – AFP

No comments: