Pages

Friday, February 11, 2011

Wanita tertua di Perlis terus ceria

KANGAR: “Suami pertama tok dulu terpaksa gadai dua petak bendang kira-kira serelung (0.4 hektar) untuk dijadikan wang hantaran perkahwinan kami berjumlah RM120 pada tahun 1920-an. Waktu itu jumlah berkenaan adalah besar,” kata salah seorang penduduk tertua di Perlis, Chah Ismail.
Beliau yang kini berusia kira-kira 107 tahun berkata, suami pertamanya, Arshad Dahaman, menjadikan dua petak sawah dimilikinya sebagai sandaran bagi menjelaskan wang hantaran RM120, manakala RM12 bagi mas kahwin dan tanah berkenaan menjadi hak milik beliau sehingga mereka berpisah kerana tidak sehaluan.

“Hasil perkongsian hidup dengan Arshad, tok dikurniakan tiga anak. Anak sulung (Embun) kini berusia kira-kira 88 tahun dan masih hidup serta menetap dengan tok di rumah pusaka di Kampung Bawah Bukit, Chuping.

“Tok berkahwin ketika berusia 16 tahun, tetapi tidak kekal lama dan berpisah sekitar 1930-an. Selepas bercerai, tok bertemu jodoh dengan Mat Saad (sudah meninggal dunia) dan dikurniakan sembilan anak.

“Mat yang cukup terkenal dengan sikap penyayang meminta tok menyerahkan dua petak sawah yang dijadikan hantaran belanja perkahwinan terdahulu kepada suami pertama tanpa mengenakan bayaran,” katanya ketika ditemui sempena majlis keramaian anjuran keluarga di rumah anak ketujuhnya, Putih Mat, 61, di Bukit Keteri, dekat sini.


100 anak, cucu, cicit dan piut Chah hadir pada majlis itu. Warga emas berkenaan masih terang penglihatan dan dapat mendengar perbualan dengan jelas ketika majlis berkenaan.

Berdasarkan kad pengenalan, Chah berusia 98 tahun dan didaftarkan lahir pada 31 Julai 1913. Bagaimanapun, proses pendaftaran kelahirannya lewat dan dilakukan ketika dia berusia lebih 30 tahun yang ketika itu anak sulungnya berusia awal belasan tahun.

Putih pula berkata, usia ibunya melebihi 100 tahun iaitu sekitar 107 tahun dan mungkin antara penduduk paling tua di Perlis kerana ramai penduduk ketika itu hanya meletakkan anggaran tertentu pada proses kad pengenalan dilakukanmyMetro | Wanita tertua di Perlis terus ceria

No comments: