Pages

Sunday, February 27, 2011

PBB sebulat suara kenakan sekatan terhadap rejim Gaddafi


DUTA Britain ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Mark Lyall Grant (kiri) dan Duta Amerika, Susan Rice mengangkat tangan mengundi resolusi Majlis Keselamatan bagi mengenakan sekatan terhadap regim Presiden Muammar Gaddafi, awal hari ini. - Foto AP

2011/02/27

NEW YORK: Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) sebentar tadi sebulat suara memerintahkan sekatan perjalanan dan pembekuan aset terhadap regim Muammar Gaddafi, selain tuduhan terhadapnya kerana jenayah kemanusiaan.

Undi sebulat suara 15 negara Majlis Keselamatan yang dibuat pada mesyuarat yang berlarutan lewat tengah malam itu juga memerintahkan sekatan senjata dikenakan terhadap Libya apabila PBB memaklumlam lebih 1,000 orang sudah terkorban dalam serangan yang diarahkan Presiden Libya itu.

Majlis Keselamatan itu juga membuat tuntutan agar serangan pihak berkuasa Libya terhadap orang awam dihentikan serta merta.
Larangan perjalanan dan pembekuan aset mengikut Resolusi 1970 itu hanya membabitkan Presiden berusia 68 tahun itu, tujuh anak lelaki dan anak perempuannya Aisha, anggota keluarga dan pegawai tertinggi perisikan dan pertahanan yang dituduh memainkan peranan menyerang balas orang awam.

Terdapat 16 nama dalam senarai sekatan awal selepas disenaraipendekkan daripada 22 nama ketika awal persidangan majlis itu, awal hari ini.

Tuduhan jenayah kekejaman itu akan dirujuk kepada Mahkamah Jenayah Antarabangsa apabila majlis mendapati wujudnya serangan yang sistematik dan besar-besaran terhadap orang awam di Libya yang bertentangan dengan hak asasi.

Mengikut resolusi itu, semua urus niaga atau penjualan membabitkan senjata ke Libya mesti dihentikan serta merta.

Resolusi itu juga mengarahkan Libya menerima kemasukan bantuan kemanusiaan dan pemantauan badan hak asasi bagi melindungi orang asing di negara itu. - AFP
Berita Harian Online

No comments: