Pages

Tuesday, February 22, 2011

Letusan Gunung Bulusan cetus panik





2011/02/22

PENDUDUK bandar Irosin di wilayah Sorsogon melihat debu   letusan Gunung Bulusan.
PENDUDUK bandar Irosin di wilayah Sorsogon melihat debu letusan Gunung Bulusan.
MANILA: Beratus-ratus penduduk kampung lari mencari tempat perlindungan semalam selepas gunung berapi yang hampir sebulan lamanya tidak aktif tiba-tiba meletus memuntahkan debu dan asap ke udara. 

“Walaupun Gunung Bulusan mengeluarkan letusan yang ke-13 sejak November lalu, tiada tanda menunjukkan ada lahar keluar,” kata ketua pakar gunung berapi kerajaan, Renato Solidum.
Kepulan asap dilihat lebih dari kira-kira dua kilometer ke udara dengan debu menuju ke bandar pertanian di wilayah Sorsogon.
“Kira-kira 1,200 penduduk kampung melarikan diri ke penempatan sementara dan kediaman saudara mereka. 

“Trak tentera membantu penduduk berpindah dari kawasan yang dilanda debuan terbabit, manakala pasukan kecemasan menyediakan topeng perlindungan,” kata Benito Ramos yang mengetuai agensi bencana kerajaan. 

Tiada arahan kerajaan untuk memindahkan penduduk berhampiran gunung terbabit. Ketika ramai cuba menyelamatkan diri, penduduk memenuhi bandar Irosin untuk merakamkan gambar. 

Debu panas di kemuncak Bulusan, satu daripada 23 gunung berapi aktif di negara itu mengenai air, dipercayai meletus selepas hujan. Bulusan terletak kira-kira 380 kilometer ke tenggara Manila. – AP 

No comments: