Pages

Wednesday, February 23, 2011

Gaddafi sedia mati syahid



TRIPOLI 22 Feb. - Pemimpin Libya, Muammar Gaddafi hari ini dalam sebuah ucapan menerusi stesen televisyen rasmi berikrar untuk mati sebagai seorang syahid biarpun pasukan tentera yang telah memberontak menyatakan bahawa bahagian timur Libya tidak lagi berada di bawah penguasaannya.
"Saya tidak akan berundur dari tanah ini dan akan mati sebagai seorang syahid.
"Saya tetap tidak akan tunduk kepada desakan itu," kata Gaddafi dalam ucapannya.
Sebelum ini, saksi yang berada di sepanjang sempadan Libya dan Mesir berkata, Gaddafi menggunakan kereta kebal, pesawat perang dan askar upahan dalam usaha untuk mengekang pemberontakan yang semakin bertambah buruk.
Di timur bandar raya Tobruk pula, wartawan Reuters yang berada di sana berkata, letupan sekali-sekala boleh kedengaran di kawasan itu yang disifatkan sebagai petunjuk terbaru bahawa penguasaan Gaddafi ke atas negara pengeksport minyak dan gas itu kian lemah.
"Kesemua kawasan di selatan negara ini kini tidak lagi berada di bawah penguasaan Gaddafi. Orang ramai dan tentera kini berganding bahu di sini," kata seorang bekas mejar tentera.
Terdahulu, Gaddafi menafikan dakwaan yang mengatakan bahawa beliau telah melarikan diri ke Venezuela.
Gaddafi tampil ketika protes merebak ke Tripoli, apabila semakin ramai penyokong setia rejim meletakkan jawatan dan juruterbang jet pejuang berpaling tadah selepas diarah melepaskan.
"Saya akan menemui belia di Dataran Hijau semata-mata untuk membukti kan saya berada di Tripoli dan bukan di Venezuela dan untuk menafikan laporan televisyen anjing-anjing itu," katanya sambil memegang payung dalam hujan lebat sebelum melangkah ke keretanya. - REUTERS/AFP

No comments: