Pages

Saturday, February 19, 2011

Abramovich miliki wang tunai RM355.8 juta




KAPAL layar milik Roman Abramovich yang tidak diisytiharkannya dalam deklarasi kekayaan untuk membolehkan dia bertanding dalam kerusi parlimen Rusia.


MOSCOW - Kekayaan bilionair Rusia, Roman Abramovich didedahkan kepada umum buat pertama kalinya, lapor sebuah akhbar kelmarin.
Deklarasi kekayaan itu dibuat berdasarkan undang-unndag antirasuah Rusia bagi membolehkan Abramovich bertanding merebut kerusi parlimen.
Bilionair berusia 44 tahun itu yang juga pemilik kelab bola sepak liga Inggeris, Chelsea dilaporkan memiliki lebih banyah hartanah di Britain berbanding tempat-tempat lain di dunia.
Beliau memiliki enam buah apartmen mewah dan sebuah rumah di Britain berbanding empat kediaman di Rusia, dua buah di Amerika Syarikat (AS) dan tiga buah lagi di Perancis.
Sebelum ini terdapat laporan bahawa beliau merancang mengubahsuai beberapa buah flat di tengah London untuk dijadikan banglo berharga sekitar £150 juta (RM738 juta).
Abramovich berhasrat untuk tinggal di kediaman barunya itu bersama teman wanitanya, Daria 'Dasha' Zhukova.
Selain hartanah, deklarasi itu turut mendedahkan bahawa Abramovich memiliki simpanan wang tunai hampir £72 juta (RM355.8 juta) dalam 22 akaun bank selain pegangan saham bernilai lebih £25 juta (RM123 juta).

Bagaimanapun, deklarasi kekayaan Abramovich mengundang kritikan di laman-laman blog Rusia kerana beliau gagal menyenaraikan beberapa asetnya yang lain.
Abramovich dilaporkan gagal mendedahkan koleksi kapal layar mewah atau beberapa pesawat dan helikopter yang dimilikinya. - Agensi
Kosmo! Online - Dunia

No comments: