Pages

Saturday, January 22, 2011

Keluarga Aceh kurung wanita mental 20 tahun


JAKARTA 21 Jan. - Seorang wanita yang mengalami gangguan mental dikurung dan dirantai selama 20 tahun di dalam sebuah bilik kecil di Aceh oleh keluarganya.
Wanita bernama Butet, 41, telah dikurung sejak 1990, sementara adik lelakinya, Janter turut mengalami penderitaan yang sama selama 15 tahun, kata ibunya, Bungani Boru Saragih Munthe.
Butet, yang tinggal bersama ibu saudaranya sejak kecil membesar sebagai gadis normal, tetapi mula menunjukkan tanda-tanda menderita akibat masalah mental ketika menuntut di sekolah menengah.
Dia berada di bawah tekanan kerana kerana ibu saudaranya sering melayannya dengan teruk, kata ibunya yang dipetik sebagai berkata oleh Tribunenews.com, kelmarin.
Selepas menamatkan persekolahannya, dia tidak mendapat pekerjaan dan berhijrah ke Jakarta untuk mencuba nasibnya.
Bagaimanapun, dia tetap tidak mendapat sebarang pekerjaan, malah masalah mentalnya menjadi semakin teruk dan dia dihantar untuk tinggal bersama keluarganya di Kutacane.
Ibunya berkata bahawa Butet kerap kali mencuri barang-barang milik jirannya dan bertindak ganas.
Selepas laporan dibuat oleh jiran-jirannya, seorang pegawai tentera memaksa bapa Butet, Samsudin Purba untuk mengurungnya.
Dia kemudiannya dikurung di dalam sebuah bilik berukuran empat kali empat meter dibelakang rumahnya.
"Sekurang-kurangnya dengan cara ini saya dapat melihat anak saya mati di depan mata, daripada mereka dibunuh oleh orang di luar sana," kata ibunya ketika ditanya mengapa dia mengurung anaknya. - AGENSI
-utusan

No comments: