Pages

Tuesday, December 7, 2010

Dialog Bersama Syaitan

Seorang insan telah dirasuk syaitan. Aku ditugaskan bertanya si
syaitan. Sebelum sesi dialog berlangsung kami telah membacakan bebarapa
ayat suci Al-Quran sebagai melemahkan si syaitan yang merasuk tersebut.
Aku: Hai syaitan ke jin… siapa namamu kenapa kamu menganggu si polan.
Syaitan: Hai bodoh! Syaitan dan jin samalah…hey bodohnya kamu ni…
Nama ku Saragon
Aku: Oh…syitan dan jin sama sahaja..  Jadi yang jin Islam tu siapa?
Syaitan: Jin Islam tu sama bodoh macam kamu.
Aku: Patutnya kamu masuk Islam beriman kepada Allah.
Syaitan: Mana ada (marah)….patut kamu sembah Iblis. Dia yang berkuasa.
Aku: Berapa umur kau syaitan?
Syaitan: Umurku 60,000 tahun.
Aku: Oh …60,000 dah tua lah kau ni…
Syaitan: Aku masih muda lah macam kamu. 60,000 itu baru macam umur kamu.
Aku: Kalau macam ni aku bacakan ayat Quran..
Syaitan: Jangan (takut) ..sakittt
Aku:
Tahu pun sakit. Kalau macam tu keluar lah kamu dari tubuh si polan.
Kalau tidak kami akan bacakan ayat Al-Quran. (membaca
Bismillahirahamanirrahim)
Syaitan: Jangan sakit..sudahlah
bodoh..pergilah tengok bola..pergilah..jangan ganggu aku. Aku bukan
kacau kamu. Bodoh lah kamu ni..buang masa saja..pergi baliklah.
Aku: Tahu pun sakit. Kenapa kalau kita baca ayat Al-Quran apa yang kau nampak.
Syaitan: Kamu penipu…. kamu ramai.
Aku: Ramai macammana?
Syaitan: Ramai..penuh satu rumah
Aku: Berapa ramainya….ratus…ribu ?
Syaitan: Banyak..ramai…
Aku: Macamana rupa bentuknya?
Syaitan: macam cahaya bersinar.
Aku: Dia datang macam mana?
Syaitan: Dia datang bersama setiap huruf ayat yang dibaca?
Aku: Kalau azan macammana ? apa yang kamu takutkan?
Syaitan: Itu lagi ramai yang datang macam hujan.
Aku: Kemana kamu lari?
Syaitan: Kami cuba lari sedaya upaya tapi tiada tempat lari ..
Aku: Masuk dalam tanah macam mana?
Syaitan: Dalam tanah pun ada  (takut)
Aku: Dalam laut?
Syaitan: Dalam laut pun banyak. (takut)…kami masuk dalam lubang najis dan longkang.
Aku: Jadi apa tunggu lagi keluarlah kau syaitan lahnattullah..
Syaitan: Aku tak mau. Aku mau tinggal di sini. Aku tak ada rumah. Biarlah aku di sini. Jangan ganggu aku.
Aku: Kau mesti keluar. Kau menyakiti diri si polan. Keluar kau segara.
Syaitan: Aku kuat. Aku tak mahu keluar.
Aku: OK. (baca Ayt Kursyi)
Syaitan: Jangan (merayu)…Aduh!..ahhh……Kamu jahat…aghh
Aku: (diam seketika)…
Aku: Hai syaitan …tak mau keluar lagi?
Syaitan: Baliklah kamu….buang masa saja..pergi tengok bola. Pergilah (memujuk)….Kau tahukah  Kamu ni manusia jahat.
Aku: Kenapa kami jahat?
Syaitan: kamulah menyebabkan kami kena buang dari syurga.
Aku: Siapa bagi tahu kau macam tu.
Syaitan: Iblis tuhan kami
Aku:
Sebenarnya Iblislah yang telah menggoda manusia. Engkar printah Allah.
Kamu dilaknat. Dibakar dalam neraka di akhirat kelak. Tunggulah dunia
kiamat nanti.
Syaitan: Mana ada kiamat.
Aku: Allahuakhbar!
Syaitan: Aduhhh!
Aku: Hai syaitan…kamu kah yang membawa angin  ahmar?
Syaitan: Itu senjata kami yang hebat..(senyum)..
Aku: Macam mana kamu gunakan? Siapa yang akan kena?
Syaitan: Bila manusia lalai…
Aku: Bagaimana dengan penyakit HIV, AIDS, SELESMA burung?
Syaitan: Itu semua kami punya (senyum)
Aku: Bukan kah kerana makanan? (saja bertanya)
Syaitan: Makanan itu sebab sahajalah bodoh!…
Aku: (Sabar) (Berastagafar)
Syaitan: hei!  sudah lah bodoh…buang masa saja.! Pergilah kamu balik..Tengok mata iblis merah sudah tengok aku.
Aku: Kenapa pulak dengan iblis.
Syaitan: Dia marahlah bodoh!.Dia tu tuan aku.
Aku: Dalam sembahyang kau mengoda juga kah.
Syaitan: Dalam sembahyang kami goda..kalau kamu lalai.
Aku: Kalau kami baca ayat al Quran sebelumnya.
Syaitan:
kami pergi jauh..lepas tu kami balik..perhati kalau kamu lalai kami
masuk lah dalam hati dan lalaikan kamu. Kami senang hati kalau
sembahyang kamu tak sempurna.
Aku: Kamu nampak kah kalau sembahyang tak sempurna.
Syaitan: Sembahyang tak sempurna akan dilempar. Tapi kami sedih kalau sembahyang yang sempurna.
Aku: Macammana rupanya sembahyang sempurna?
Syaitan: Kami nampak dia naik keatas langit.
Aku: Oh begitu. Bagaimana dengan orang yang tak sembahyang. Kamu tak goda.
Syaitan: Buat apa goda orang tak sembahyang. Mereka pun macam kami. Bodohlah kamu!
Ini
hanyalah sebahagian dailog yang berlansung dan dapat dikongsi bersama.
Dalam dailog ini alhamdulilah syaitan akhirnya menyerah kalah setelah
tidak tahan dengan kekuatan kalimah-kalimah Allah serta ayat suci yang
telah dibacakan kepadanya.
Dailog ini benar berlaku dan disaksi oleh bebarapa rakan seperjuangan.Bahasa di perbaiki agar mudah difahami.
Sentiasa
lah ingat kepada Allah dengan mengerjakan perintahNya dan Sunnah
RasulNya.Senitasa beristagafar, bertaubat serta menjauhi laranganNya.
InsyaAllah kita akan sentiasa dilindungiNya.
sumber http://blog.myfenris.net

No comments: