Pages

Tuesday, October 19, 2010

Wanita asing jadi buruh binaan



ZAHIRUL FAHMI (duduk di kiri) bertanya sesuatu kepada buruh binaan wanita warga asing yang ditahan bersama pendatang asing tanpa izin lain di Kangar semalam.


KANGAR – Kemunculan wanita warga asing di tapak pembinaan biasanya untuk bekerja sebagai tukang masak atau pencuci tetapi lain pula halnya dengan tiga wanita yang ditahan pihak berkuasa di tapak pembinaan Utan Aji di sini semalam.
Tiga wanita berumur 21 sehingga 35 tahun itu rupa-rupanya bekerja sebagai buruh binaan dan rahsia mereka terbongkar apabila mereka ditahan bersama 11 lelaki pendatang asing tanpa izin (PATI) oleh Jabatan Imigresen dan Unit Pencegah Penyeludupan (UPP) dalam satu serbuan pukul 11.15 pagi.
Pengarah Imigresen Perlis, Zahirul Fahmi Zaini (gambar kecil) berkata, kesemua wanita itu berasal dari Indonesia dan dipercayai sudah setahun bekerja di tapak pembinaan itu tetapi tidak memiliki sebarang permit.
“Kerana inginkan wang, wanita ini sanggup melakukan kerja-kerja berat di tapak pembinaan seperti menampal dinding dan mengangkat bata,” katanya.
Menurut beliau, seorang daripada wanita itu mengaku telah berkahwin dan mempunyai seorang anak manakala 11 lelaki lain terdiri daripada 10 warga Myanmar dan seorang Indonesia berusia antara 20 dan 45 tahunhttp://www.kosmo.com.my

1 comment:

Anonymous said...

pendatang asing ok... i get it. but what's wrong with a woman working in a construction site? other countries does it. it's work. ia tidak memalukan lansung. ia adalah halal. this is so stupid!!!