Pages

Saturday, October 16, 2010

Polis buka semula depot minyak

sumber



BEBERAPA anggota polis berdiri semasa mengawal depot minyak Fos-sur-Mer di Perancis semalam.




PARIS - Presiden Perancis, Nicolas Sarkozy mengarahkan anggota-anggota polis untuk membuka semula depot-depot minyak yang ditutup oleh beberapa kumpulan pekerja yang melakukan mogok ekoran cadangan pemerintah mahu melanjutkan usia persaran daripada 60 tahun kepada 62 tahun bagi mengurangkan defisit awam negara tersebut.
Penggunaan polis itu dilakukan bagi menghalang berlakunya kekurangan bekalan bahan api kerana pembelian panik selepas operasi lapan daripada 12 loji penapisan minyak diberhentikan akibat mogok.
Walaupun anggota-anggota polis berjaya membuka pagar beberapa buah depot, penunjuk perasaan melancarkan mogok-mogok baru di sekurang-kurangnya lima pusat pengagihan minyak di seluruh Perancis semalam.
Antara pusat pengagihan itu adalah di Caen dan Ouistreham di bahagian utara, Le Mans serta Vern-sur-Seiche di barat daya selain La Rochelle di kawasan pantai Atlantik.
Para pekerja di depot Fos-sur-Mer berhampiran Marseille tidak menunjukkan sebarang tentangan apabila anggota-anggota polis mahu membuka semula kemudahan itu yang telah ditutup sejak Khamis lalu.
Polis turut membuka semula depot-depot pengagihan minyak di Bassens, Lespinasse dan Cournon d'Auvergne.
Kesatuan-kesatuan pekerja utama di Perancis berterusan mahu menentang reformasi pencen tersebut. Ia menggesa ahli-ahli dan penyokong mereka mengadakan siri tunjuk perasaan di jalanan pada esok dan Selasa minggu depan. - AFP

No comments: