Pages

Monday, October 18, 2010

Kereta buatan Jepun dirosakkan


BEBERAPA orang melihat sebuah kereta yang diterbalikkan penunjuk perasaan di bandar Mianyang, wilayah Sichuan, China semalam.


BEIJING - Para penunjuk perasaan semalam mengambil bahagian dalam hari kedua protes terhadap Jepun walaupun pemerintah China meminta rakyatnya bertenang.
Menurut sebuah agensi berita semalam, para penunjuk perasaan anti-Jepun membaling batu ke arah restoran Jepun, memecahkan tingkap kereta buatan negara itu dan bertempur dengan polis di bandar Mianyang, wilayah Sichuan.
Sikap penduduk China itu berlaku selepas hubungan ekonomi antara kedua-dua negara kian tegang pada bulan lalu.
Ketegangan itu bermula selepas pihak berkuasa Jepun menangkap seorang nelayan China apabila kapalnya berlanggar dengan bot peronda Jepun dekat sebuah pulau yang menjadi perebutan kedua-dua buah negara.
Pulau yang menjadi rebutan itu, Senkaku, mempunyai potensi simpanan minyak dan gas yang banyak di Laut China Utara.
Selepas tunjuk perasaan pertama berlaku kelmarin, pemerintah China semalam meminta rakyatnya bertenang namun ia tidak dihiraukan oleh penduduk di wilayah Sichuan.
"Kami menyatakan bahawa patriotisme sepatutnya disuarakan dengan rasional dan berdasarkan undang-undang. Kami tidak bersetuju dengan tindakan tidak rasional yang melanggar undang-undang dan peraturan," kata jurucakap Kementerian Luar China, Ma Zhaoxu. - Agensihttp://www.kosmo.com.my

No comments: