Pages

Saturday, September 18, 2010

Bank Dunia sokong negara Palestin




2010/09/18

PA perlu pelaburan, pertumbuhan ekonomi 

WASHINGTON: Pihak Berkuasa Palestin (PA) berada dalam kedudukan baik untuk menubuhkan sebuah negara Palestin tetapi masih perlu bergantung kepada bantuan asing, kecuali ia dapat menarik pelaburan swasta dan meningkatkan pertumbuhan ekonomi, lapor Bank Dunia, kelmarin.Laporan itu dibuat kepada penderma ketika rundingan damai di antara Israel dan Palestin anjuran Amerika Syarikat berlangsung dengan tujuan menubuhkan negara Palestin dalam tempoh setahun.
Bank Dunia meluluskan peruntukan AS$40 juta (RM128 juta) sebagai bajet sokongan kepada PA. Ia menyatakan, PA menghadapi kekurangan kewangan antara AS$300 juta (RM960 juta) dan AS$400 juta (RM1.3 bilion) pada 2010. 

“Jika PA mengekalkan pencapaiannya sekarang termasuk dalam penyampaian perkhidmatan awam, ia berada dalam kedudukan baik untuk menubuhkan sebuah negara pada bila-bila masa, pada masa depan,” kata Bank Dunia. 

Bank itu yang memantau dana amanah Palestin bagi pihak negara penderma, berkata PA berjaya membelanjakan wang mengikut had sasaran bajet dan menambahkan perolehan dengan memperbaiki kaedah kutipan cukai. 

Tetapi, PA akan terus bergantung pada bantuan kecuali ia berjaya mewujudkan sektor swasta yang berdaya maju, katanya. 
“Kecuali tindakan diambil pada masa terdekat bagi menangani halangan yang ada bagi memajukan sektor swasta dan mengekalkan pertumbuhan, PA akan terus bergantung pada penyumbang dan institusinya,” kata Bank Dunia lagi. 

“Perubahan besar dalam dasar amat diperlukan bagi meningkatkan pelaburan sektor swasta terutama dalam sektor produktif, bagi membolehkan PA mengurangkan pergantungan kepada bantuan,” kata laporan berkenaan. 

Namun, setakat ini hanya ada sedikit bukti bahawa pelaburan swasta sudah ada peningkatan dalam sektor tertentu. Program jaminan bank dan pinjaman menunjukkan minat oleh lebih ramai usahawan yang ingin memperoleh pinjaman un-tuk projek jangka panjang, kata bank berkenaan. – Reuters 

No comments: