Pages

Friday, August 13, 2010

Obama dijangka temui Ahmadinejad




2010/08/12

pix_gal0
WASHINGTON: Penasihat keselamatan Barack Obama, Jeneral James Jones membayangkan Presiden Amerika Syarikat itu bersedia untuk bersemuka dengan Presiden Iran Mahmoud Ahmadinejad jika Teheran meneruskan rundingan mengenai program nuklearnya.

Jeneral bersara itu juga membayangkan pembebasan tiga pengembara Amerika Syarikat yang ditahan di Iran sejak tahun lalu juga akan menjadi langkah penting bagi merealisasikan pertemuan itu.
Awal bulan ini, Ahmadinejad meminta perbincangan bersemuka bersama Obama ketika satu mesyuarat Perhimpunan Agung PBB di New York Oktober ini. Rumah Putih menolak sebarang perjumpaan.
Bagaimanapun dalam temu bual dengan rangkaian televisyen CNN, Jones berkata pintu akan terbuka jika Iran bersetuju meneruskan perbincangan dengan Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA).

Ketika ditanya sama ada Obama bertemu pemimpin Iran itu, Jones berkata: Kesudahannya jika kita mencari satu titik pertemuan semua perkara adalah mungkin.

Satu perkara mereka boleh lakukan ialah bebaskan tiga pengembara kami. Ia adalah langkah penting. Ia boleh membawa hubungan lebih baik.

Pada masa sama, penasihat keselamatan kebangsaan Presiden itu berkata, tidak ada gunanya satu mesyuarat yang hanya bertujuan untuk menunjuk-nunjuk. 
Iran mungkin tidak akan bersetuju dengan permintaan Amerika Syarikat itu berikutan regim berkenaan berulang kali menyatakan untuk meneruskan program nuklear mereka.

Awal bulan ini, Ahmadinejad berkata, beliau bersedia mengadakan rundingan 
bersemuka.

Kami hadir ke perhimpunan PBB dengan penuh harapan, kata Ahmadinejad dalam ucapan kepada ekspatriat Iran yang disiarkan secara langsung melalui televisyen tempatan.

Kita bersedia duduk bersemuka bersama Obama dan membawa isu global ke meja rundingan, secara lelaki, bebas dan di hadapan media dan melihat cadangan siapa lebih baik. Kita berasakan ia pendekatan terbaik.

Dalam temu bual itu, Jones enggan menyebut sama ada tindakan ketenteraan mungkin akan dipertimbangkan terhadap Iran jika gagal untuk memenuhi permintaan antarabangsa.

Saya tidak akan membuat spekulasi mengenainya, katanya. Agensi 

No comments: