Pages

Saturday, May 15, 2010

Perhatian kpd umat islam- DAJAL-Ketibaan & Kebangkitan

6) Hancurnya Yakjuj Makjuj dan seluruh isi alam menjadi sesuci salju dan melimpah ruahnya sumber rezeki dan kekayaan berkat doa Nabi Isa a.s.

Rasululla h s.a.w bersabda:- Maka hilanglah segala permusuha n dan benci-membenci di kalangan manusia dan hilanglah segala bisa dari keseluruh an binatang yang berbisa sehingga anak kecil memasukka n tangannya ke dalam mulut ular, maka ular itu tidak menggigit nya dan tidak ada apa-apa kemudhara tan. Anak kecil boleh bermain dengan singa, bahkan serigala yang biasanya menerkam kambing akan terbalik seakan-akan menjadi anjing pemelihar anya. Bumi ini akan dipenuhi dengan keamanan dan keselamat an seperti mana dipenuhka n sesuatu bejana dengan air. Pendapat akan menjadi satu ( tiada perselisi han antara ummat) dan tidak disembah kecuali hanya Allah dan segala peperanga n akan berhenti dan orang Quraisy kembali memegang tampuk kepimpina n (maksudnya kepimpina n Imam Mahdi);- (Riwayat Ibnu Majjah).

Nabi Isa a.s berkahwin dengan perempuan kabilah “Judzam”;-Seperti sabdaan Rasululla h s.a.w. ketika Baginda menerima delegasi (perwakila n) yang datang dari kabilah Judzam (dahulukal a):- “Selamat datang, kaum Nabi Syuaib bapa mertua Nabi Musa. Sesungguh nya tidak berlaku kiamat sehingga Nabi Isa a.s. akan berkahwin dengan keturunan kamu dan akan lahirlah anaknya pula”;- (H.Riwayat Al Muqrizy di dalam kitabnya Al Khuthath).

Dari Nawas bin Sam’an r.a. (dalam hadis yang panjang) berkata bahawa Rasululla h s.a.w. bersabda;- Maka dikirim oleh Allah, Yakjuj dan Makjuj; mereka mengalir dari tempat-tempat yang tinggi. Barisan depan mereka melalui Danau Tibris, lalu mereka minum air Danau itu sampai habis. Kemudian barisan terakhir lewat pula di situ, lalu mereka mengusapk an: “Sesungguhnya di sini dahulunya pernah ada air.” Nabi Isa a.s. dan rakan-rakannya terkepung (sehingga kekuranga n makanan), sehingga seekor kepala sapi (kepala lembu) bagi masing-masing mereka, lebih berharga dari seratus dinar bagi setiap orang di hari itu. Maka berdoalah Isa a.s. dan rakan-rakannya (supaya Yakjuj Makjuj binasa). Lalu Allah mengirim penyakit hidung pada kenderaan Yakjuj Makjuj, maka di waktu pagi mereka semuanya mati sekaligus . Kemudian Nabi Isa a.s. dan rakan-rakannya turun dari bukit dan didapatin ya tidak ada tempat terluang agak sejengkal, melainkan telah dipenuhi oleh bangkai busuk. Maka berdoalah Nabi Isa dan rakan-rakannya kepada Allah (supaya bangkai busuk itu hilang), lalu dikirim oleh Allah burung-burung sebesar unta, maka diangkutn ya bangkai-bangkai itu dan dilempark annya ke tempat yang dikehenda ki Allah, kemudian Allah menurunka n hujan lebat, yang tidak membiarka n sebuah rumah pun yang dibuat dari tanah liat dan bulu unta, lalu dibasuhny a bumi sehingga bersih seperti kaca. Sesudah itu kepada bumi diperinta hkan; “Tumbuhkanlah buah-buahanmu dan kembalika nlah keberkata nmu!” Maka di masa itu, sekumpula n orang kenyang kerana memakan buah delima dan mereka dapat berteduh di bawah kulitnya. Rezeki mereka beroleh berkat, sehingga seekor unta bunting cukup mengenyan gkan sekumpula n orang. Dalam keadaan demikian, ketika itu Allah mengirimk an angin melalui ketiak mereka. Maka diambilny a nyawa setiap orang beriman dan setiap orang Islam. Maka tinggalla h orang-orang jahat, bercampur-baur seperti himar (tidak tahu malu). Maka di kala itu terjadila h kiamat;- (Riwayat Muslim).

7) Wafatnya Nabi Isa a.s. di bumi Madinah. 
 Adanya binatang ajaib muncul  di waktu dhuha sehingga dapat berbicara dengan manusia ( lihat Al-Quran surah An-Nahl, ayat 82). Sesungguh nya tanda-tanda pertama dekatnya hari kiamat yang keluar ialah terbitnya matahari dari arah barat (Maghrib) dan keluarnya satu macam binatang ajaib di hadapan orang ramai di waktu siang hari. Masa antara keduanya keluar lebih dahulu sebelum satunya, maka yang satunya akan menyusul dalam waktu yang dekat sekali sesudah terjadiny a yang pertama itu;- (Riwayat Muslim dan Abu Daud).

Binatang yang keluar sebagai tanda akan datangnya hari kiamat itu akan keluar dengan membawa cincin Nabi Sulaiman dan tongkat Nabi Musa a.s. Kemudian memberi semacam tanda kepada wajah orang mukmin dengan menggunak an tongkatny a dan memberi cap pada hidung orang kafir, dengan menggunak an cincin itu, sehingga orang-orang yang ahli tamu sama berkumpul yang satu mengucapk an “Hai orang mukmin!” dan yang lain mengucapk an “Hai orang kafir!”;- (Riwayat Ahmad, Tirmidzi, Ibnu Majah dan Hakim).

Binatang itu akan keluar lalu memberi tanda kepada orang ramai di hidungnya . Orang-orang berkumpul ramai sekali, sehingga ada orang yang membeli binatang tersebut, pembeli itu ditanya: “Dari siapakah engkau membeli binatang ini?” Jawabnya: “Dari orang yang dicap hidungnya .”;- (Riwayat Ahmad)

9) Wafatnya kaum Muslimin dari tiupan angin nyaman yang mencabut nyawa dari ketiak-ketiak mereka.

Daripada Abu Hurairah r.a berkata, Rasululla h s.a.w bersabda:- “Sesungguhnya, Allah swt akan mengutus angin (yang lembut) yang datang dari negeri Yaman. Angin itu lebih lembut dari sutera. Ia tidak melalui seseorang yang beriman, walaupun imannya hanya ada sebesar biji sawi kecuali ia akan mematikan nya”;-( Riwayat Muslim).

10) Lenyapnya Al-Quran dari Mushaf dan hati (Al-Quran diangkat).

11) Seluruh manusia di dunia menjadi KAFIR.

12) Matahari terbit dan muncul dari arah barat.


Tidak akan terjadi Hari Kiamat, sebelum matahari terbit dari tempat terbenamn ya (Maghrib dan Barat). Apabila matahari terbit dari tempat terbenamn ya, manusia semuanya beriman. Maka di waktu itu, iman seseorang tidak berguna bagi dirinya yang tadinya belum pernah beriman, juga bagi mereka yang belum pernah berbuat baik dalam berimanny a;- (Riwayat Muslim).

Rasululla h s.a.w bersabda:- “…Maka yang tinggal lagi hanyalah orang-orang yang jahat. Cepat seperti burung yang terbang (untuk mengerjak an maksiat) dan jahat seperti binatang (pada akhlak mereka). Mereka tidak kenal apa itu kebaikan dan tidak tahu apa itu kemungkar an. Lalu syaitan menggoda mereka sambil berkata: “Kamu tidak mahu ikut akukah?”. Mereka menjawab: “Apa yang hendak engkau suruh?”. Lalu syaitan menyuruh mereka menyembah berhala.”;- (H.Riwayat Muslim).

Tidak ada manusia yang menyebut nama Allah lagi di muka bumi;- Daripada Anas bin Malik r.a bahawasan ya Rasululla h s.a.w. bersabda:- “Tidak akan terjadi kiamat sehingga tidak dikatakan “‘Allah, Allah”‘ di atas muka bumi ini”;- (H.Riwayat Muslim).

13) Rosaknya Kaabah ( Baitullah ).
Rosaknya Kaabah;- Abu Hurairah r.a berkata bahawa Rasululla h s.a.w bersabda: Akan ada orang yang merobohka n Kaabah, iaitu seorang yang berbetis kecil dari Habsyah (Ethiopia);- (Riwayat Muttafaq Alaih).

Kaabah diruntuhk an;-Daripada Abdullah bin Amr bin ‘Ash r.a. berkata, Rasululla h s.a.w. bersabda:- “Ka’bah akan dihancurk an oleh orang Habsyah (orang Negro) yang bergelar “Dzus-Suwaiqatain” (orang yang kedua-dua betisnya kecil) dan ia akan merampas segala perhiasan nya dan melucutka n kelambuny a. Seakan-akan terbayang di hadapan mataku keadaan seorang yang botak, bengkok sedikit sendi-sendinya. Ia memukul-mukul Ka’bah itu dengan besi penyeduk dan kapak besar”;- (H. Riwayat Imam Ahmad).
Sabda Rasululla h s.a.w;- “Tidak terjadi kiamat itu sehingga orang bersetubu h (berzina) seperti bersetubu h keldai di tengah jalan.”- (H.Riwayat Ibnu Hibban).

Jika keadaan sudah jadi seperti ini, maka kiamat bila-bila masa boleh terjadi. Kiamat diumpamak an seperti:- “Seperti perempuan yang mengandun g yang sudah cukup bulan. Keluargan ya tidak tahu bilakah mereka akan dikejutka n dengan kelahiran anak yang dalam kandungan nya, sama ada di waktu malam atau siang”;- (H.Riwayat Ahmad).

Gempa bumi di timur, barat dan semenanju ng Arab;- Sebelum berlaku kehancura n alam ini, maka akan terjadi dahulu gempa bumi yang besar dan amat dahsyat menenggel amkan manusia ke dalam perut bumi. Gempa yang seumpama itu akan berlaku di Timur, kemudian di Barat dan yang ketiga di Semenanju ng Arab.

14) Keluarnya api dari Hijjaz menghalau manusia pada masa itu dari arah selatan Yaman ke utara negeri Syam, maka ketika itu Malaikat Israfil akan meniup sangkala tiupan yang pertama yang mengejutk an ke semua orang yang berada pada hari itu. Di hari itu orang ramai tidak sempat berurusan dengan urusan masing-masing. Mereka akan dikejutka n dengan tiupan yang keras sekali, yang menderu di udara sehingga semua orang akan tercengan g ke langit mendengar kannya.

apa yg aku pernah baca ulama berselisi h pendapat tentang yg mana dahulu tanda yg akan berlaku.. ape pun elok rujuk pada yg lebih arif..

No comments: