Pages

Wednesday, May 19, 2010

pengaruh rom sejak awal masihi


Menyingkap sejarah Baitulmuqaddis,membentang semula sekitar 5.000 tahun yang telah lama lepas. Pada sekitar 2500 SM orang-orang Kanaan mendiami bandar ini. Kemudian, Baitulmuqaddis menjadi benteng bagi orang Jerusalem. Ketika Nabi Daud menduduki bandar ini sekitar 1000 SM, orang Jebus (Jebus adalah panggilan oleh mereka yang menetap di Jerusalem) itu diserap ke dalam orang-orang Yahudi. Nabi Daud menjadikan Baitulmuqaddis sebagai ibu kota kerajaannya dan dikatakan Nabi Sulaiman mendirikan tempat suci pertama sebagai rumah tempat tersimpannya Tabut As-Sakinahnya (Ark of Covenant). Pada 586 SM,pemerintah kepada negara Babel, Nebuchadnezzar II menghancurkan Jerusalem dan tempat suci dan orang-orang Yahudi dibuang ke Babel. Lima puluh tahun kemudian (537 SM), Cyrus The Great dari Parsi menakluk Babylon dan membenarkan orang Yahudi kembali ke Baitulmuqaddis dan membina semula tempat suci mereka. Kerajaan Parsi menguasai bandar ini sehinggalah pada tahun 333 SM Alexander anak Philips menakluki Palestin untuk kerajaannya. Pada 323 SM, Ptolemy I dari Mesir pula mengambil alih Palestin sebagai kerajaannya.
Sekitar 198 SM, Raja Seleucid, Antiochus III menakluk Judea (dimana Baitulmuqaddis adalah sebahagian daripadanya), sehingga ke Syria. Orang-orang Yahudi kemudian memberontak di bawah kepimpinan kedua Macabeees dan mengalahkan Syria. Tempat suci itu dibina semula pada 165 SM dan orang-orang Macabee atau Hasmonea memerintah sehinggalah Rom berkuasa ke atas kota ini pada tahun 63 SM. Bangsa Rom mendirikan sebuah dinasti tempatan, The House of Herod untuk memerintah sebahagian besar Palestin kemudian Herod The Great (40-4 r. SM) membina semula Baitulmuqaddis termasuk tempat-tempat Suci.
Herod’s Palace
Walau bagaimanapun Gabenor Rom memegang kawalan utama pemerintahan iaitu Pontius Pilate. Beliaulah yang mengesahkan hukuman mati ke atas Nabi Isa sepertimana mereka tertipu oleh jasad yang menyerupai wajahnya.(Nabi Isa a.s tidak mati di tiang salib seperti yang di dakwa mereka). Sementara itu penindasan utama ke atas pemberontakan Yahudi dan kemudian orang-orang Rom memusnahkan Bait Suci Kedua pada tahun 70 Masihi. Pada 135, selepas kegagalan pemberontakan BAR KOkHBA, orang-orang Yahudi diusir dari Baitulmuqaddis. Dari awal abad ke-4, ketika agama Kristian menjadi undang-undang di Empayar Rom, Baitulmuqaddis dibangunkan sebagai pusat ziarah Kristian. Gereja, Makam yang Suci dan banyak tempat-tempat suci Kristian lain ditubuhkan. Kecuali untuk tempoh pendek pemerintahan Parsi (614-28) bandar itu tetap berada di bawah Rom (kemudian Byzantium) kawalan hingga 638, ketika orang-orang Arab Muslim menakluki Baitulmuqaddis. Orang-orang Arab membina (688-91) The Dome of Rock di halaman tempat terletaknya Bait Suci ini.
Wadi Murabaat atau Nahal Darga di mana naskah Bar Kochba dijumpai.
Kitab-kitab lama diolah beberapa kali


Pada tahun 200SM ini wujudnya Septuagint iaitu kitab perjanjian lama (Old Testament) yang diterjemahkan ke dalam bahasa Yunani bagi kegunaan masyarakat Yahudi perantauan di negara Greek dan Rom. Apabila adanya dua kitab dengan bahasa yang berbeza ini maka timbullah satu konflik di antara Yahudi Ortodok yang mengekalkan bahasa Ibrani dan Yahudi Helenis yang tidak lagi tahu berbahasa Ibrani tetapi menggunakan bahasa Yunani.
Old Testament
Sehingga kini Kitab Perjanjian Lama hanya tinggal namanya sahaja kerana ianya telah mengalami beberapa kali penulisan semula sehinggakan isi kandungannya juga menimbulkan kecurigaan. Manakala Kitab Perjanjian Baru pula telah banyak tercemar dengan ajaran-ajaran baru mengikut kesesuaian penulis pada masa itu.
Orang-orang Yahudi yang unik tidak kehilangan identiti mereka. Kejayaan awal Kristian adalah karena menarik orang-orang Yahudi Helenis yang melintasi batas seorang Yahudi yang sebenar. Helenis merupakan satu proses di mana mereka ini mengamalkan budaya dan bahasa Yunani yang berasal dari kepercayaan Greek dan Rom.
Dari kepercayaan Greek ini mereka banyak dipengaruhi oleh agama-agama pagan dan salah satunya adalah kepercayaan terhadap Zeus. Seorang penguasa tertinggi dari semua dewa-dewa Greek. Dia juga dikenali sebagai dewa langit dan dewa keadilan. Banyak orang Greek percaya bahawa Zeus kelihatan di puncak Gunung Olympia Greek (terletak di Olympia, Greece) dalam tanggapan mereka bahawa Zeus dapat mengawal cuaca, mengumpulkan semua manusia dan menciptakan awan hujan atau mencipta badai lain yang melibatkan langit.
Ketika Constantine berkuasa ia berusaha untuk menyatukan empayar ketika itu dalam satu sistem dan dia berusaha melakukannya melalui Kristian. Apa yang dia tidak menyedari adalah bahawa puak Rom bukan puak dominan dan bahawa doktrin gereja telah menjadi bingung dengan keadaan gereja yang sebenar. Kebingungan ini menyebabkan serangkaian perang antara dua puak. Keputusan akhir dari kesalahan doktrinal dan keinginan untuk dominasi politik melalui agama adalah perang terus-menerus dan penganiayaan selama ratusan tahun. Kesalahan dan konflik pada akhirnya akan membawa planet ini kepada kehancuran dan ianya merupakan kenyataan yang seharusnya diterima oleh semua lapisan agama di dunia.
Pada 303 M, maharaja pagan Diokletianus (The Emperor Gaius Aurelius Valerius Diocletianus 284-305M) memerintahkan penghancuran semua tulisan Kristian. Pada 324 M Konstantine (Caesar Flavius Valerius Aurelius Constantinus Augustus) menjadi penguasa Empayar Rom keseluruhannya.
Maharaja pagan Konstantin ingin menyatukan puak saingan Kristian di Empayar Rom kerana alasan politik. Dalam masa selepas 325 Masihi, ia mengadakan Majlis Nicea (Council of Nicea).
Para pengikut Paulus menguasai dewan. Mereka memerintahkan perubahan besar iaitu:
Jesus of Nazareth telah diumumkan sebagai Tuhan. Mereka mendakwanya sebagai tuhan dan bukanlah seorang nabi seperti yang kita percayai hari ini. Hanya empat daripada Injil dipilih sebagai injil rasmi Gereja. Versi baru dari kitab-kitab Injil mesti ditulis lalu mereka menuliskannya semula untuk membuat Rom tidak bersalah dan orang-orang Yahudi lebih bersalah diatas penyaliban Jesus.
Lebih dari tiga ratus naskah Injil lain diperintahkan untuk dihancurkan
(Termasuk semua Injil ditulis dalam bahasa Ibrani).
Satu pengumuman pemerintah dikeluarkan yang menyatakan bahawa sesiapa yang dijumpai memiliki sebuah Injil yang tidak sah akan dihukum mati.
Majlis Nicea menukar ulang tahun kelahiran Jesus dari 6 Januari – 25 Disember (Natalis Invictus) untuk menyamakan ulang tahun dari Sun-God Sol Invictus (Mithras) dan perubahan hari Sabat dari Sabtu ke hari Ahad.
Mithras
Penerimaan aspek agama pagan Rom membuatkan Kristian menyamai kepada apa yang di anuti persatuan agama Rom hari ini. Bangsa Rom merasa permusuhan yang besar terhadap orang Yahudi kerana pemberontakan yang terus-menerus mereka terhadap kekuasaan Rom. Mereka juga menyalahkan Penyaliban Jesus terhadap orang-orang Yahudi dan daripada hal tersebut mereka juga menyatukan orang-orang yang menganut agama pagan Rom dan Kristian.

No comments: