Pages

Saturday, May 22, 2010

Mangsa kesempitan hidup



P


MINGGU lalu, seorang lelaki berusia 59 tahun dihadapkan ke Mahkamah Persekutuan di Seattle, Amerika Syarikat (AS) kerana dituduh terlibat dalam perilaku seksual dengan gadis bawah umur di Kemboja Januari lalu.
Berdasarkan afidavit kes yang dilaporkan media tempatan itu, siasatan ke atas Craig Thomas Carr bermula sejak Disember tahun lalu apabila polis Kemboja dan Perancis mendapati seorang pemandu teksi di Phnom Penh yang dikenali sebagai S.M. mengiklankan di Internet bahawa dia menyediakan pelacur kanak-kanak.
Carr memberi maklum balas kepada salah satu iklan S.M. pada November 2009 dan mereka berbalas kira-kira 20 e-mel bagi merundingkan keinginan Carr melakukan hubungan seks dengan kanak-kanak berusia dalam lingkungan 12 tahun.
S.M pula mengatakan dia mampu memenuhi kehendak Carr berdasarkan umur dan fizikal gadis yang digambarkan Carr.
Dokumen mahkamah menjelaskan Carr terbang ke Kemboja pada 13 Januari dari Lapangan Terbang Antarabangsa Francisco dan Taipei, Taiwan. Keesokan harinya, S.M menemui Carr di sebuah hotel dan membawanya ke sebuah rumah tetamu untuk berjumpa dengan seorang ibu ayam.
Siasatan mendedahkan bahawa sehingga tujuh hari berikutnya, Carr telah mengadakan hubungan seks dengan tiga orang gadis sunti pada bayaran keseluruhan AS$6,000 (RM19,404.59) kepada S.M., AS$1,800 (RM5,821.96) untuk ibu ayam dan AS$20 (RM64.68) bagi setiap gadis untuk mengambil gambar bogel mereka.
Carr ditahan oleh polis Kemboja pada 22 Januari sebelum dihantar ke AS untuk menghadapi pertuduhan. S.M juga ditahan dan kekal di penjara Kemboja.

KANAK-KANAK berhak menikmati kehidupan yang gembira bukan dijual atau dieksploitasi.

Pertuduhan yang dihadapi Carr bukanlah secebis kes membabitkan pelacuran kanak-kanak yang dikenal pasti dan mampu diselesaikan. Hakikatnya, di beberapa negara Asia Tenggara isu pelacuran kanak-kanak sudah lama mendapat perhatian masyarakat antarabangsa.
Sebagai contoh di Vietnam, industri seks kanak-kanak telah menjadi satu daya tarikan kepada pelancong-pelancong asing yang datang ke negara mereka dan ia berkembang pesat sehingga sukar dikawal oleh kerajaan.
Punca utama pelacuran kanak-kanak adalah faktor kemiskinan yang mendesak, menyebabkan ada di kalangan kanak-kanak ini dipaksa untuk melacurkan diri. Masalah ini banyak berlaku di negara miskin seperti Vietnam, Kemboja, Indonesia bahkan India.
Jika dibentangkan, terdapat jutaan kes pelacuran atau perdagangan kanak-kanak berlaku setiap hari di seluruh dunia. Paparan media tidak cukup menggambarkan situasi sebenar bisnes eksploitasi kanak-kanak dan kepincangan sosial yang semakin membimbangkan.
Pelacur muda
Sebagai contoh, laporan akhbar The Sunday Times baru-baru ini memberitahu mengenai seorang kanak-kanak berusia 12 tahun yang didapati melacurkan diri di pinggir bandar Perth, Australia selepas melarikan diri daripada keluarga.
Akhbar itu melaporkan, Pemangku Pengurus Perkhidmatan Remaja Inner City, Jen Korab yang pernah menjadi pelacur kanak-kanak berkata, terdapat pelacur seawal usia 12 tahun bekerja di beberapa buah taman di bandar berkenaan sejak setahun lalu.
“Sudah menjadi pemandangan biasa apabila terdapat kereta bergerak perlahan dan berhenti dengan tujuan untuk mencari pelacur muda itu di kawasan Perth dan Northbridge,” kata Korab.
KEHIDUPAN kanak-kanak tidak seharusnya berakhir di jalanan.


“Saya pernah bercakap dengan beberapa pelacur muda itu dan mereka menyatakan terdapat kanak-kanak berumur sembilan tahun yang melacur,” tambahnya.
Menurut Korab, pelacur kanak-kanak sering terdedah dengan persekitaran penyalahgunaan dadah bagi menenangkan jiwa kerana mereka belum cukup matang untuk mengawal tekanan.
Arizona Daily Star baru-baru ini pula melaporkan, dua orang wanita disyaki menggalakkan seorang gadis berusia 14 tahun untuk melacurkan diri di Tucson, AS.
Kedua-dua wanita itu, Moraima Guadalupe, 24, dan Whitley Alicia Minter, 18, dikenakan tuduhan melacurkan kanak-kanak di bawah umur 15 tahun dan kini berada di penjara Pima County. Mereka boleh dikenakan hukuman penjara antara 13 hingga 27 tahun jika sabit kesalahan.
Gadis itu ketika ditanya mengaku melarikan diri dari rumah dan dilatih menjadi pelacur bersama beberapa gadis lain di sebuah hotel tempatan sehingga mereka mempunyai cukup wang untuk berpindah ke California.
Di Malaysia, beberapa tahun lalu kajian selama lima tahun yang dijalankan seorang pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) mendapati, seramai 4,000 kanak-kanak di Malaysia terjebak dalam kegiatan pelacuran dengan usia bapa ayam pula begitu muda iaitu antara 18 hingga 20 tahun.
Mengikut statistik Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) pula, sebanyak 4,315 kes kanak-kanak berusia di bawah 18 tahun terbabit dalam pelacuran antara tahun 1995 hingga 1999. Jumlah itu adalah kes yang berjaya diselamatkan.
Menurut Tabung Kanak-kanak Bangsa-Bangsa Bersatu (UNICEF), lebih sejuta kanak-kanak di Asia termasuk Thailand, Filipina dan India telah dijual kepada bapa atau ibu ayam untuk tujuan eksploitasi seks.
KANAK-KANAK perlu dilindungi daripada sebarang bentuk eksploitasi seksual dan penderaan. – Gambar hiasan


Dalam pada itu, organisasi bebas dikenali Menamatkan Penyeludupan, Pornografi dan Pelacuran Kanak-kanak (ECPAT) yang berpangkalan di AS mengatakan jumlah sebenar lebih besar iaitu kira-kira 20 peratus daripada 20 juta kanak-kanak di India terbabit dalam rangkaian eksploitasi komersial seksual.
ECPAT memberitahu, kira-kira 100,000 kanak-kanak dipaksa melacur di Taiwan dan mendapat permintaan tinggi di negara-negara lain seperti Venezuela yang mempunyai kira-kira 40,000 pelacur kanak-kanak.
Selain itu, Republik Dominican mempunyai kira-kira 12,000 pelacur berusia 12 hingga 17 tahun, Peru mempunyai 500,000 pelacur kanak-kanak, manakala 500,000 pelacur kanak-kanak dikesan di Brazil.
Kanada pula mempunyai 200,000 pelacur kanak-kanak, manakala 300,000 hingga 600,000 daripada dua juta pelacur di AS adalah kanak-kanak dan remaja di bawah usia 18 tahun dan merupakan pelacur jalanan.
kredit : kosmo.com.my

No comments: