Pages

Wednesday, April 28, 2010

Cempedak berbuah nangka




NOR Bibah Ismail menunjukkan buah nangka aneh yang keluar dari pangkal sebatang pokok cempedak berhampiran rumahnya di Pekan Kota, Rembau, semalam.

REMBAU 19 Mei - Sudah tentu ramai antara kita yang tidak pernah menyangka, apatah lagi melihat sendiri pokok cempedak berbuah nangka.

Namun, kejadian luar biasa itu benar-benar berlaku pada sepohon cempedak yang sedang lebat mengeluarkan buah di Pekan Kota dekat sini.

Seorang penduduk, Nor Bibah Ismail, 54, berkata, dia melihat lima biji 'cempedak' bersaiz luar biasa di pangkal pokok semasa membersihkan kawasan berhampiran kira-kira pukul 3 petang semalam.

Katanya, salah satu daripada 'cempedak' berkenaan didapati sudah masak lantas dia memetik dan membelahnya.

"Saya hairan mendapati isinya menyerupai nangka. Setelah memakan seulas, saya terkejut kerana 'cempedak' yang dimakan memang benar-benar nangka," ujarnya ketika ditemui di sini hari ini.

Ekoran penemuan tidak diduga itu, tambah Nor Bibah, dia segera memanggil beberapa penduduk lain dan mereka turut mengesahkan buah tersebut sememangnya nangka.

Jelasnya, gugusan buah nangka aneh itu tidak mempunyai aroma yang harum dan kuat walaupun tangkainya menjulur keluar dari bahagian pangkal pokok cempedak yang ditanam arwah bapa saudaranya kira-kira 30 tahun lalu.

"Setiap tahun, pokok cempedak berkenaan memang lebat berbuah. Bagaimanapun, ini kali pertama ia mengeluarkan buah nangka.

"Kalau difikirkan, memang tak masuk akal dan membingungkan. Bagaimana cempedak boleh berbuah nangka?" katanya.

Ujar Nor Bibah, mungkin terdapat penjelasan saintifik berhubung kejadian aneh itu .

No comments: