Pages

Wednesday, April 14, 2010

Lipan

Teringat aku disuatu malam dibulan ramadan, ketika

solat tarawikh dikampung tok aku di Paya Keladi Tengah,
 Kepala Batas. Di situ ada sebuah surau lama yang diperbuat
 dari kayu. Dibawah surau itu ada banyak kayu , papan
 dan zing tersusun. Kayu dan papan ini adalah untuk membuat 
' balai ' ketika kenduri kendara. Sekarang sudah tidak pakai 
balai lagi. Kebanyakan orang kampung sekarang lebih suka 
 sewa khemah ketika buat kenduri kendara. Apabila banyak
kayu dibawah surau ini banyaklah lipan tinggal dicelah-celah 
kayu ini. ketika orang-orang kampung tengah solat tarawikh
 kelihatanlah seekor lipan merayap-rayap didinding surau di saf 
paling hadapan sekali. Betul- betul depan aku. Masa solat
 tarawikh itu aku takut tengok lipan kat dinding depan aku tu
turun kepada aku. Solat pun tak khusyuk sebab takut disengat lipan. 
Lama kelamaan lipan pun turun kelantai, masa itu kami tengah
 duduk tahiyat akhir. Masa baca tahiyat akhir jari telunjuk 
menghala kedepan seolah-olah menunjuk kearah lipan itu.
 Lipan itu merayap didepan aku tapi tidak datang padaku.
Lipan itu merayap pergi kepada member sebelah aku. 
Lipan itu merayap hendak masuk bawah lutut kanan  member
aku. Dengan menggunakan jari telunjuknya dia menguis lipan itu
kearah member sebelahnya. Apa lagi melompat lah member yang 
sorang lagi tu kerana lipan masuk bawah kain dia. Habis selerak 
jemaah lari dari lipan. Lipan itu lari kesana-sini nak selamatkan diri. 
Akhirnya lipan itu berjaya dibunuh dan dibuang ketanah.
Begitulah ceritanya. sambung balik solat tarawikh. Selepas tu makan
 moreh.Itu cerita masa dulu. Sekarang suraupun dah
berubah. Dibahagian bawah surau itu sudah dibubuh simen semuanya.

No comments: