Pages

Thursday, March 18, 2010

Osama tidak akan ditangkap hidup-hidup



WASHINGTON 17 Mac - Peguam Negara Eric Holder semalam memberitahu Kongres, Osama Laden (gambar) tidak akan dihadapkan ke muka pengadilan di Amerika Syarikat (AS) kerana dia tidak mungkin akan ditangkap hidup-hidup.
Dalam satu perdebatan yang hangat dengan anggota-anggota Republikan, beliau membandingkan Osama dengan pembunuh bersiri, Charles Manson dan menjangkakan sekiranya berlaku demikian 'kami akan bacakan (hak untuk berdiam diri) kepada jenazah Osama' dan bukan sebagai tawanan.
Holder dengan tegas turut menyangkal kritikan anggota-anggota Republikan dalam jawatankuasa kecil Dewan Peruntukan, yang berkeras mengatakan terlalu bahaya untuk membawa suspek pengganas dibicarakan di mahkamah persekutuan awam seperti yang disarankan beliau.
Peguam Negara itu berkata, beliau sangat marah apabila mendengar aduan dan kritikan konservatif yang mengatakan pengganas akan mendapat banyak hak dalam sistem mahkamah.
Perbandingan yang dibuat Holder dengan Manson membangkitkan kemarahan anggota Republikan, John Culberson yang mengatakan ia menunjukkan pentadbiran Presiden Barack Obama tidak memahami kemahuan rakyat Amerika Syarikat (AS) terhadap ancaman pengganas yang dianggap sebagai musuh perang dan bukan defendan jenayah.
"Pihak saya nampaknya mempunyai perbezaan falsafah yang sangat berbeza dengan pentadbiran Obama," tegas Culberson.
Holder sambil meninggikan suara mendakwa, bantahan Culberson itu dibuat tanpa berdasarkan fakta undang-undang dan usaha memerangi pengganas.
"Kita perlu berdepan kenyataan. Osama tidak akan dihadapkan ke mahkamah AS.
"Kemungkinan untuk menangkapnya hidup-hidup amat kecil. Dia mungkin akan dibunuh kita atau orang-orangnya sendiri," jelas Holder. - AP

No comments: