Pages

Tuesday, March 2, 2010

Kisah Benar Amityville Horror



Pada Disember 1975 , bermulalah sebuah kisah tragis sebuah keluarga yang menyayat hati.Ronald DeFeo Snr. bersama dengan isterinya, Louise serta lima anak mereka, Ronald, Mark, John, Allison dan Dawn mula berpindah ke sebuah rumah di 112 Ocean Avenue Amityville, Long Island setelah memperolehi kemewahan hasil berkerja disalah sebuah syarikat kepunyaan mertuanya. Disana mereka mempunyai segala-galanya hasil daripada kerja keras Ronald.
Namun, disebalik daripada kemewahan itu, keluarga DeFeo sebenarnya bukanlah satu keluarga yang bahagia. Walaupun berjaya membawa kekayaan kepada keluarganya, Ronald DeFeo Snr. merupakan seorang yang pemarah, ganas serta kejam terhadap isteri dan anak-anaknya. Dia tidak pernah menunjukkan perasaan sebagai seorang ayah kepada anak-anaknya sebaliknya memaksa anak-anaknya berdiri sendiri untuk mempertahankan diri.
Ronald DeFeo Jr., anak lelaki mereka yang paling tua tidak terlepas daripada peraturan ini. Sebagai kanak-kanak, dia sering dibuli oleh rakan-rakannya di sekolah. Namun, setelah dipaksa oleh ayahnya sendiri untuk bangun dan mempertahankan kehormatannya, DeFeo Jr. berjaya melakukannya. Setelah sekian lama, sikap berani itu mula mengubah perwatakan DeFeo Jr. daripada seorang kanak-kanak biasa menjadi seorang yang menyerupai ayahnya sendiri. DeFeo Jr. mula memberontak dan bertindak agresif. Dia terlibat dalam pergaduhan disekolah sehinggalah kepada jenayah mencuri, dadah serta memeras ugut.
Keadaan menjadi lebih buruk apabila DeFeo Jr. memperolehi apa sahaja yang dihajatinya dengan mudah ihsan daripada kekayaan keluarganya. Daripada kekayaan inilah juga menjadikannya lebih agresif dan ganas. Dia sentiasa mahukan wang yang banyak. Sekiranya dia gagal memperolehinya dia sendiri akan mengambil wang itu tanpa sebarang kebenaran. Sikap ganasnya semakin memuncak apabila pada suatu hari DeFeo Jr. mengacukan senapang terhadap ayahnya sendiri yang sedang bergaduh dengan ibunya, Loise. Ayahnya bernasib baik kerana senapang itu tidak meletup.
Bermula daripada sinilah DeFeo Jr. atau lebih dikenali sebagai Butch mula menunjukkan sikap yang akhirnya membawa padah terhadap keluargannya. Marah dan kecewa dengan sikap ayahnya kerana tidak memberikan wang yang secukupnya untuk Butch bersuka ria, dia memutuskan untuk merompak sendiri wang daripada syarikat ayahnya dan mendakwa dia dirompak oleh orang lain sebagai menutup perbuatannya. Ayahnya menjadi berang dengan kejadian itu menyuruh polis segara menjalankan siasatan terhadap anaknya sendiri. Butch terlepas tetapi kejadian itu telah memberikan tamparan yang mendalam terhadapnya.
Perasaan marahnya memuncak sehinggakan pada pagi 14 November 1974, Butch telah membunuh keenam-enam ahli keluarganya dengan kejam sekali dengan menembak mereka tanpa sebarang belas kasihah. Kedua-dua ibu bapanya dan 4 orang adik-beradiknya mati semasa mereka nyenyak tidur di atas katil masing-masing. Tubuh mereka hancur dan terkulai disebabkan ditembak mengunakan selaras senapang daripada jarak dekat, menghancurkan organ-organ dalam badan mereka.
Selepas kejadian itu, Butch melarikan diri daripada rumah itu dengan segala bukti yang menunjukkan dia bertanggunjawab terhadap jenayah itu serta untuk menwujudkan alibi yang beliau tiada dirumah semasa kejadian tersebut berlaku. Keesokannya dia kembali berkerja seperti biasa, berpura-pura seperti tiada apa-apa yang berlaku. Namun, setelah pihak polis menemui mayat-mayat dirumahnya serta soal siasat mendalam terhadap Butch, dia akhirnya diberkas oleh polis dan setahun kemudian kesnya dibawa ke mahkamah.
Kes yang mendapat liputan popular ini akirnya selesai apabila Butch dijatuhkan hukuman penjara selama 25 tahun atas kesalahan membunuh. Dia sememangnya bernasib baik kerana disabitkan kesalahan membunuh kelas ke-2 walaupun sepatutnya harus diberikan hukuman lebih berat lagi seperti hukumn mati kerana pihak juri beranggapan bawaha Butch mengalami gangguan mental.
Lebih kurang sebulan Butch atau Ronald DeFeo Jr. dijatuhan hukuman atas membunuh kelas ke-2, rumah di 112 Ocean Avenue itu mula didiami oleh pasangan George dan Kathy Lutz. Disinilah bermulanya kisah lagenda mengenai rumah ini yang dikatakan oleh keluarga Lutz sebagai berhantu. Selama 28 hari menetap di rumah ini, ahli keluarga Lutz mendakwa mereka telah diganggu oleh makhluk-makhluk halus sebelum mereka bertindak meninggalkan rumah itu serta-merta.
Mereka mendakwa telah melihat wajah-wajah ahli keluarga DeFeo berlegar-legar di dalam rumah, bayangan wajah perempuan tua di dalam cermin serta jelmaan-jelmaan yang dikatakan sebagai syaitan. Setelah meninggalkan rumah itu, George ada meminta kepada seorang pengkaji kejadian paramormal, Dr. Stephen Kaplan untuk menjalankan kajian terhadap rumah yang didakwa berhantu itu dan melalui penyiasatan, didapati segala dakwaan yang dilemparkan terhadap rumah itu adalah rapuh.
Dengan kata lain segala kejadian yang belaku kepada keluarga Lutz selama 28 hari mereka mendiami rumah itu adalah tidak berasas. Ini ditambah lagi dengan penerbitan buku bertajuk THE AMITYVILLE HORROR yang faktanya banyak bercanggah dan ditokok-tambah. Lama-kelamaan segala dakwaan mengenai rumah ini tenggelam dan menjadi satu misteri walaupun masih ada lagi yang mempercayai bahawa rumah itu sememangnya dikuasai oleh kuasa syaitan.

No comments: