Pages

Monday, March 22, 2010

Jalan maut


Tak puas minta maaf

Oleh Ramli Ibrahim
am@hmetro.com.my
2010/03/22
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
GUA MUSANG: “Sebelum bertolak kira-kira 4 pagi semalam, arwah berulang kali bersalaman dengan pak cik dan meminta maaf kepada ibunya akan kesilapan lampau dilakukan sepanjang hidupnya.
REMUK...kereta mangsa yang terbabit kemalangan, semalam.
REMUK...kereta mangsa yang terbabit kemalangan, semalam.
pix_topright
“Keganjilan perangainya begitu ketara dan tidak sangka ia menjadi petanda akan kehilangannya selama-lamanya,” kata Hussein Awang, 73, bapa Mohd Amli Hussein, 43, yang maut dalam kemalangan kira-kira 6.15 pagi semalam.Dalam kemalangan itu, tiga beranak maut manakala empat lagi parah selepas Honda Civic dinaiki mereka bertembung sebuah lori dari arah bertentangan.
Kejadian di Kilometer 51 Jalan Gua Musang-Kuala Krai, berhampiran Rancangan Kemajuan Tanah (RKT) Kesedar, Paloh, dekat sini, berlaku ketika mangsa dalam perjalanan dari Salor, Kota Bharu ke Kajang, Selangor.
Tragedi memilukan itu berlaku sebaik lori berkenaan mengelak sebuah kereta yang memotong di hadapannya menyebabkan kenderaan terbabit terbabas dan memasuki laluan bertentangan.

Situasi mencemaskan itu menyebabkan Honda Civic yang dipandu Mohd Amli dari Kuala Krai ke Gua Musang bertembung lori dari arah bertentangan membuatkan tiga penumpangnya maut.
Pertembungan itu menyebabkan lori berkenaan terjunam ke cerun manakala kereta terbabit terbabas dalam longkang di kawasan itu.
Kemalangan itu menyebabkan tiga beranak, Mohd Amli, isterinya, Noora Mohd Zawi, 40, dan seorang anak mereka, Hakimi Akhmal, 12, yang menetap di Taman Jasmi, Kajang, Selangor, maut di tempat kejadian.
Penumpang yang cedera ialah dua anak mangsa, Sofi Mohd Amli, 7, dan Safiq, 5, manakala dua lagi anak saudaranya, Nurul Fazira Mohamad, 16, dan adiknya, Amrul Akhmal, 14, turut dihantar ke Hospital Kuala Krai (HKK) untuk menerima rawatan.
Hussein berkata, tiada sebarang perubahan sikap ditunjukkan arwah anaknya itu ketika pulang ke kampungnya di Salor sejak cuti sekolah minggu lalu.
“Lebih menghairankan pak cik, arwah sanggup berpatah balik untuk bersalaman semula kerana mendakwa tidak puas bersalaman pada kali pertama sebelum itu,” katanya ketika ditemui di Hospital Gua Musang (HGM), semalam.

Katanya, Mohd Amli turut dilihat meluru ke ibunya, Zainab Hassan, 64, untuk memohon maaf berulang kali kerana memeliharanya sejak kecil hingga dewasa dalam keadaan sebak.

Hussein sekeluarga menerima panggilan mengenai kemalangan itu kira-kira jam 9.30 pagi dari rakan mangsa sebelum menghubungi polis bagi mendapatkan pengesahan lanjut berhubung kemalangan membabitkan anaknya.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Superintendan Saiful Bahri Abdullah, berkata ketiga-tiga mangsa meninggal dunia di tempat kejadian kerana parah di kepala dan badan sebelum mayat mangsa dihantar ke HGM untuk bedah siasat.

Katanya, semua jenazah dituntut keluarga untuk dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Salor, Kota Bharu.

No comments: