Pages

Friday, February 19, 2010

SEBUAH CERITE..

Jika di tanya antara emak & isteri, sebagai lelaki sudah tentunya kita akan
lebih memilih ibu sebagai keutamaan namun tanggungjawab sebagai suami
terhadap isteri wajib dilaksanakan walaupun syurga dibawah tapak kaki ibu..

Saya tertarik soal ini kerana perkara ini pernah berlaku pada arwah ayah
saya dahulu semasa awal perkahwinan dia dgn ibu saya, ayah tidak mendpt
restu dari seluruh ahli keluarganya. Namun dgn semangat dan azam serta doa
dgn izin Allah, mereka selamat diijabkabulkan walaupun family ayah saya
tidak menyukai ibu saya.

Ibu saya kacukan Cina + Pakistan.. namun ayah saya juga kacukan Melayu +
Belanda.. tapi masing2 ada kedudukan sendiri..& waktu itu ibubapa kedua2
belah pihak saling bermusuhan dan saya tidak tahu kenapa. Tapi demi
semangat cinta ayah saya terhadap ibu saya maka lahirlah zuriat seramai 5
orang tapi dua darinya meninggal dunia. Walaupun ibu
saya banyak terluka dgn sikap nenek serta ahli keluarga ayah, tapi dengan
dorongan & semangat ayah terhadap ibu, ibu tabah menghadapi pelbagai
tohmahan yang dilemparkan terhadap ibu. Namun begitu ayah tetap setia pada
ibu. Itulah dinamakan cinta sejati.

Ayah saya tidak pernah menderhakai nenek walaupun nenek sering menghina
ibu, namun saya tetap bersyukur kerana ayah tidak pernah melenting atau
memarahi ibu kerana ayah tahu ibu tidak begitu teruk perangainya seperti
yang diwar2kan. Ayah selalu memujuk nenek supaya tidak memarahi ibu dan
berkata benda yang baik2 aje tapi nenek tetap tidak suka. Kadang2 tu ibu
selalu mengeluh serta tersentuh apabila ayah tak pernah memarahi nenek
serta adik-beradiknya yang lain ketika ibu di lemparkan kata2 nista, ayah
tetap berdiam diri dan memujuk ibu bersabar, ayah tetap tidak pernah
meninggikan suara terhadap nenek.


Ayah mempunyai 13 adik-beradik dan ayah merupakan anak kedua...walaupun
ayah saya seorang yang pandai serta mempunyai pelajaran tinggi tetapi ayah
lebih komited terhadap keluarga berbanding dgn abang adik beradiknya yg
lain.. Ayah berusaha gigih menolong menaikkan taraf hidup nenek dan juga
ibu... setiap kali nenek jatuh sakit, ayah cepat2 pergi melawatnya walaupun
ketika itu ayah uzur... jarak rumah nenek dgn rumah ibu hanya 200 meter
sahaja.

Sepanjang saya dilahirkan, tak pernah ayah memburukkan nenek serta
adik-beradiknya. Ayah lebih suka mendiamkan diri. Ketika rezeki ayah
datang mencurah2, ayah tak pernah melupakan nenek & adik-beradiknya. Malah
apapun yang nenek hendak, ayah akan turuti. Itulah kasih sayang sorang
anak terhadap ibunya. Ayah bagi duit sama rata walaupun nenek seorang yg
kaya kerana datuk saya seorang Arkitek. Ayah selalu berterus terang jumlah
duit yg telah dia serahkan kpd ibu & jumlah kepada nenek.. ayah tak pernah
merahsiakannya...dari pengetahuan nenek mahupun ibu..

Tapi apabila ibu terasa seperti dipinggirkan, ayah akan cepat2 menghiburkan
hati ibu...hari2 saya terdengar ayah membisikkan pada ibu bahawa dia
menyintai ibu & tidak akan meninggalkan ibu walau apapun terjadi.. kadang2
saya lihat
ayah tak pernah memikirkan diri sendiri kerana asyik berkorban utk nenek &
ibu... ayah tak pernah memikirkan kemewahan utk diri sendiri apatah lagi
utk enjoy bersama rakan2nya..baginya.. selagi hayat dikandung badan.. jasa
terhadap org tua mesti diutamakan kerna dia tidak tahu bila dia akan di
jemput tuhan...

Ayah seorang yg baik.. dia sering bertindak bijak sekiranya ada
pertelingkahan yg berlaku... pernah disatu ketika sewaktu umur saya 11
tahun, nenek menyuruh ayah berkahwin dgn gadis pilihan nenek tapi ayah
berterus terang bahawa dia tidak sanggup memikul bebanan & tidak sanggup
menduakan isteri yang dikahwini dengan kasih sayang serta telah memberinya
zuriat dan ayah takut dia akan berlaku tidak adil. Oleh itu ayah tidak
mahu di soal jawabkan ketika mati dan menanggung segala dosa.. kata ayah
cukuplah kehidupan begini yg telah teruji..

Kata2 ayah membuatkan nenek mendiamkan diri... apa yg ayah mampu hanyalah
memilih ibu sebagai teman hidupnya sehingga mati... ayah menolak dgn baik.
Namun alhamdulillah saya dikurniakan seorang ibu yg berjiwa kuat dan
menerima dgn hati yg tabah..


Pada suatu hari dgn berkat doa ayah.. nenek berubah... nenek selalu
bertandang kerumah kami.. namun disaat
kami ingin melihat kegembiraan yg hadir setelah 30 tahun di nantikan selama
ini... ayah telah dijemput oleh Allah S.W.T... betapa sedihnya kami
sekeluarga.. nenek pengsan beberapa kali setelah mendengarnya..manakala ibu
pula memelukku dgn erat dan menangis, pemergian ayah sempat ayah melafazkan
2 kalimah syahadah dgn wajah
tersenyum.. dan berseri2.. kemudian keluar buih2 halus dari mulutnya yang
berbau kasturi.. sesiapa saja yang menziarahi arwah ayah pada ketika itu
berasa amat terkejut…kerana melihat arwah ayah tersenyum seperti orang yang
sedang tidur



ALHAMDULILLAH... PEMERGIANNYA SUNGGUH TENANG.. WALLAHUA'LAM...

Namun ibu benar2 seorang yg tabah.. dia menerima itu sebagai
dugaan..sewaktu ayah dikafankan, wajahnya tenang... ibu banyak memujuk kami
bersabar menerima dugaan itu.. setelah seminggu ayah dikebumikan, nenek
pula meninggal dunia.. alangkah peritnya menerima dua kematian dalam waktu
terdekat…tetapi ini semua adalah dugaan serta lumrah kehidupan.. mungkin
kerana ayah bertindak adil..pemergiannya sungguh menyenangkan kerana dia
tak pernah menderhakai ibunya... di harap saudara dpt sedikit sebanyak
pengajarannya...

- AL-FATIHAH......... -

No comments: