Pages

Wednesday, January 27, 2010

Untuk Pengetahuan Anda

Aku bunyi camne ek?!
By Muslimah on November 16th, 2009 | 5 Comments
Lembu punya susu, Sapi dapat nama!

when نور مسلمة سيد إسماعيل start to think deep:

Maksud mudah: Orang lain yg keja teruk, orang tertentu pula yang dapat nama.(cut and paste dari blog orang lain.)

Sebenarnya memang dah lama saya ingin ketengahkan perkara ini. Peribahasa Melayu. Kesilapannya nampak kecil tetapi jika direnung kembali ada kekeliruan di situ. Al-maklumlah generasi muda sekarang semuanya bijak-bijak belaka. Mesti ada soalan yang ingin dikemukakan. Dengan itu saya ingin mendapatkan komentar daripada para pembaca yang budiman tentang Peribahasa Melayu yang ingin saya bentangkan ini.

Peribahasa Melayu yang pertama adalah:

Lembu punya susu, Sapi dapat nama!

Lembu tu dah tentulah lembu. Kita pun sedia maklum lembu tu rupanya macam mana. Bunyinya pun kita kenal sangat. Tetapi si Sapi ni siapa pula yer? Binatang apa? Adakah sapi itu kerbau? Kalaulah Sapi tu lembu juga, apa makna peribahasa tu yer? Lembu punya susu, Lembu jugalah dapat nama. Saya rasa tak salah. Dan seandainya Sapi ini adalah seekor Kerbau, jadi selama ini mamak buat Prata menggunakan minyak Sapi = minyak Kerbau? Minyak Kambing kuutt? Dan jika tidak silap saya, orang Indonesia menggelarkan si lembu dengan nama Sapi. Haaaiiisshhh pening lalat dibuatnya. Ni yang jadi musykil ni. Anak murid saya seusia 6 tahun dah bijak bertanyakan soalan ini. Waaadduuuhhh… pengsan cikgu nak pergi buat research. Baiklah ini baru Peribahasa Melayu yang pertama.



Apa kerbau ni cakap, bukan daripada saya. Tetapi gambar ni dah tersedia ada dengan kata-kata itu. Saya ambil dari google.

Yang kedua: (more…)


Bahaya jadi orang kepala angin dengan panas baran!
By Muslimah on October 31st, 2009 | 3 Comments
Hai… geram betul Nenek apabila membaca laporan tentang penderaan kanak-kanak yang memang sudah beberapa kali disiarkan di media, termasuk dalam akhbar Berita Minggu Ahad lalu.

Hairan betul Nenek dengan sikap golongan yang tidak berhati perut itu, mendera kanak-kanak hingga ada yang menyebabkan kematian. Sebagai golongan dewasa, kanak-kanak patut kita sayangi. Sedangkan haiwan sayangkan anaknya, inikan pula manusia.

Kira-kira, golongan pendera kanak-kanak ini lebih teruk daripada haiwan agaknya! Isy…isy…isy…

Dulu, waktu Nenek muda-muda, Nenek pun bekerja. Anak Nenek ada lima orang… kecoh apabila mereka melalak, bergaduh atau ketika mereka bergurau. Isy… bising tapi seronok. Tapi apabila Nenek pulang ke rumah, rasa penat di tempat kerja itu lenyap serta-merta apabila anak-anak yang waktu itu berusia di bawah 10 tahun, mengejar dan menjerit-jerit kesukaan memanggil emaknya ini. Soal bising atau mereka bergaduh tidak jadi masalah kerana maklumlah, budak-budak…

Jadi, Nenek tidak habis fikir bagaimana orang-orang yang tidak berhati perut itu boleh melakukan perbuatan kejam mendera dan memukul bantai kanak-kanak yang tidak berdosa itu.

Di mana rasa belas, di mana rasa sayang? Tidak ada? Hati batu ke? Agaknya orang-orang yang kaki dera atau panas baran dan suka memukul bantai ini ada masalah. Tapi takkanlah nak melampiaskan masalah mereka kepada kanak-kanak? Kemana perginya fikiran waras mereka?

Beberapa orang pakar berkata, mereka yang kaki dera ini berkemungkinan mempunyai masalah hutang, masalah dengan pasangan dan seumpamanya. Atau, rasa cemburu pun boleh menyebabkan mereka bertindak kasar dan ganas. Jadi, semua itu boleh menyebabkan mereka bingung, bingit hingga lupa diri.

Ada juga yang kata, keadaan sekitaran atau cara mereka dibesarkan juga mempengaruhi seseorang itu. Jika dia dibesarkan dalam suasana buruk, dikelilingi orang-orang yang kasar dari segi sikap dan pertuturan, maka dia juga berkemungkinan besar bersikap sedemikian apabila dewasa nanti.

Walaupun bukan semua orang yang dibesarkan dalam keadaan teruk begitu akan terpengaruh dengan sekitaran dia dibesarkan, tidak dapat dinafikan bahawa keadaan sekeliling memainkan peranan penting dalam mempengaruhi jiwa seseorang.

Oleh itu, kita sebagai orang tua, mesti menunjukkan contoh yang baik, bercakap dengan nada yang lembut, tidak memaki hamun atau bersikap kasar dan ganas terhadap anggota keluarga atau sesiapa saja.

Ingatlah bahawa anak-anak adalah cerminan perangai ibu bapa mereka. Jika ibu bapa tidak senonoh, tidak mustahil si anak akan membesar juga menjadi ibu atau bapa yang tidak senonoh!

Dulu, sewaktu Nenek masih anak dara, arwah bapa Nenek selalu mengingatkan Nenek agar jika mahu mencari suami, pilihlah lelaki yang latar belakang keluarganya baik dan beriman. Sebab, jika latar belakang keluarganya baik, insya-ALLAH si anak juga boleh dipercayai untuk menjadi suami dan bapa yang baik.

Jadi, marilah sama-sama kita berdoa agar kita semua tidak menjadi orang yang panas baran dan kepala angin kerana orang-orang begini, jika sedang marah, sukar mengawal kemarahannya. Apabila timbul rasa marah terhadap seseorang itu, cepat-cepatlah beristighfar dan mengambil wudhuk, agar fikiran kita lebih tenang, hingga tidak melakukan perkara-perkara bodoh.



Pssstt… Itu nenek yang komen. Bukan saya taoOo. Hehe. Sekarang ni cucunya pula nak komen, tapi bukanlah cucu betul pun. Cucu angksSs pun tidak. Pangkat je cucu. (more…)


Amazing Mixed Blood Man from Korean father and Vietnamese mother.
By Muslimah on October 27th, 2009 | 2 Comments



…أنا غيور. غيورة جدا. غيور جدا


…نقدر بلدي الصدق
By Muslimah on October 27th, 2009 | No Comments

من فضلك لا يحاول حتى أن يتكلم معي باستخدام اللغة

No comments: