Pages

Tuesday, November 10, 2015

India tuntut pulangkan mahkota berlian




AGENSI - RATU Elizabeth (kanan) dilihat memakai mahkota Koh-i-Noor semasa pertabalan mendiang suaminya.


NEW DELHI – Beberapa pelakon Bollywood dan ahli perniagaan di sini mengambil tindakan saman ke atas kerajaan Britain supaya memulangkan semula sebuah mahkota berlian bernilai £100 juta (RM661 juta) yang didakwa dicuri dari negara itu.
Mahkota yang dikenali sebagai Koh-i-Noor itu pernah dipakai pemerintah Britain, Ratu Elizabeth semasa pertabalan mendiang suaminya, George VI dan anaknya.
Prosiding perbicaraan kes untuk mendapatkan semula mahkota 105 karat itu dijangka dibawa ke Mahkamah Tinggi London.
“Koh-i-Noor bukan sahaja sekadar berlian 105 karat, namun ia adalah sebahagian sejarah dan budaya kami. Mahkota itu sepatutnya dikembalikan semula,” kata David de Souza yang mengetuai kumpulan untuk mendapatkan semula mahkota berkenaan.
Bagaimanapun, Britain menolak tuntutan untuk mengembalikan semula mahkota berbentuk bujur yang dihadiahkan oleh kerajaan India kepada Ratu Victoria pada tahun 1851 itu.
Seorang ahli sejarah, Andrew Roberts berkata, semua pihak perlu mengiktiraf bahawa Britain adalah tempat yang paling sesuai untuk menempatkan Koh-i-Noor.
“Malah, penglibatan Britain di India sejak tiga abad lalu telah membawa banyak pembaharuan terutama dari segi pemodenan, perlindungan, pembangunan, pertanian, penyatuan bahasa dan demokrasi,” katanya. – Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=1110&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.htm#ixzz3r5CgzS3V 
Hakcipta terpelihara 

No comments: