Pages

Tuesday, August 25, 2015

Salji musim panas di Kanada


GAMBAR dikongsi pengguna Twitter, Alison Wong menunjukkan salji turun ketika musim panas di bandar Calgary, Kanada pada Jumaat lalu.


ALBERTA, Kanada – Penduduk Bandar Calgary di sini gembira apabila salji tiba-tiba turun walaupun semasa musim panas berikutan penurunan suhu mendadak yang menukar air hujan menjadi ais.
Fenomena itu berlaku sepanjang hari pada Jumaat lalu.
Ramai penduduk tempatan berkongsi gambar di laman Twitter yang memaparkan timbunan salji di sekitar rumah mereka.
“Hanya di Alberta,” kata seorang pengguna Twitter yang memaparkan gambar kawasan letak kereta sebuah pasar raya dilitupi salji putih.
“Calgary, kampung halaman saya yang cantik, salji turun pada setiap bulan sepanjang tahun,” tulis seorang lagi pengguna Twitter bernama Alison Wong yang menggambarkan penduduk di sini tidak terkejut melihat fenomena tersebut.
Antara gambar yang dikongsi menunjukkan dua lelaki berseluar pendek memegang bendera Kanada di kawasan hutan berhampiran Taman Negara Banff yang menerima salji setebal sekurang-kurangnya 5 sentimeter.
Pegawai kaji cuaca sebelum ini meramalkan hujan sepanjang hari pada Jumaat lalu dengan suhu tertinggi sekitar 8 darjah Celsius tetapi suhu yang semakin menurun menyebabkan air hujan membeku dan bertukar menjadi salji.
Salji paling lebat turun di sekitar pergunungan Rocky khususnya di Banff, manakala kawasan-kawasan rendah mula menerima salji nipis pada tengah hari.
Menjelang Sabtu lalu, keadaan kembali normal dengan matahari bersinar sepanjang dan suhu pula mencecah 15 darjah Celsius. – Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0825&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.htm#ixzz3jm3cCugw 
Hakcipta terpelihara 

No comments: