Pages

Sunday, August 9, 2015

‘Hukuman’ sepanjang hayat

Texas: Seorang lelaki yang didakwa memukul bekas teman lelaki kekasihnya diarahkan berkahwin sebagai ganti hukuman penjara 15 hari selepas didapati bersalah atas tuduhan itu.
Hakim Randall Rogers membuat perintah itu terhadap Josten Bundy, 20, kerana menyerang bekas teman lelaki kekasihnya, Elizabeth Jaynes, Februari lalu selepas mendengar mangsa ‘mengeluarkan kata-kata yang menghina Elizabeth.
Ketika menjatuhkan hukuman, Rogers bertanya sama ada berbaloi untuk dia menyerang mangsa, menyebabkan Bundy berkata: “Saya sanggup melakukannya lagi jika kejadian berulang.”
“Kalau begitu saya perintahkan kamu menjalani pemerhatian dan sebagai syarat hukuman ini kamu mesti mengahwininya dalam tempoh 30 hari.
“Kamu juga perlu menjalani kaunseling dan menuliskan ayat dari Bible sebagai syarat hukuman,” kata Rogers.
Kata-katanya itu membuatkan orang ramai yang menghadiri prosiding ketawa.
Elizabeth berkata: “Saya memang terkejut dan muka menjadi merah padam. Hakim kemudian mengarahkan saya berdiri.”
Katanya, bagi mengelak Bundy dipenjara dia dan kekasihnya terus memfailkan permohonan berkahwin menyebabkan mereka hanya mempunyai 18 hari untuk merancang majlis mereka.
Malah ramai keluarga dan rakan tidak dapat menghadiri majlis itu - termasuk ayah Bundy - kerana tempoh yang mengejut.
“Adik-beradik perempuan saya juga tidak sempat datang. Tetapi tidak mengapa, kami akan mengadakan majlis resepsi lebih sempurna sebaik berjaya mengumpulkan wang nanti.
“Apapun saya tidak langsung menyesali hukuman dikenakan ini,” kata Bundy.
Artikel ini disiarkan pada : Ahad, 9 Ogos 2015 @ 5:05 AM


Elizabeth dan Bundy menunjukkan sijil perkahwinan mereka.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/69238#sthash.rdGVejq3.dpuf

No comments: