Selain itu, penduduk Islam di negara seperti Iceland, Sweden, dan Norway pula perlu berpuasa selama 20 jam.
Portal berita emirates247.com melaporkan, waktu berpuasa sepanjang bulan Ramadan tahun ini dijangka sebagai yang terpanjang dalam sejarah seperti dilapor seorang penyelidik di Planetarium Sharjah di negara ini.
Waktu berpuasa pada tahun ini secara purata dijangkakan selama 15 jam dan 15 minit yang merupakan tempoh paling lama sejak 32 tahun suria dan 33 tahun bulan, jelas seorang Penyelidik Astrologi dan Meteorologi serta Penyelia Am Plane-tarium, Ibrahim Al-Jarwan kepada akhbar Al-Roeya.
Katanya, setiap tahun, waktu berpuasa dijangkakan meningkat dari tahun sebelumnya sehingga bulan Ramadan pada 2018 apabila tempoh berpuasa akan menurun berperingkat-peringkat.
“Kadar suhu sepanjang bulan Ra-madan kali ini dijangka mencecah antara 42 dan 44 darjah Celsius, malah mungkin bertambah sehingga 50 darjah Celsius terutama di kawasan padang pasir,” katanya lagi.
Sementara itu, penduduk di Emiriah Arab Bersatu (UAE) bakal berpuasa untuk tempoh masa secara purata selama 14 jam 51 minit dan jangka waktu berpuasa sepanjang bulan Ramadan kali ini dijang-ka berbeza-beza antara sesebuah negara berdasarkan kedudukan latitud dan longitud.
Berbanding Denmark, Argentina merupakan sebuah negara yang ber-puasa untuk tempoh masa yang paling singkat iaitu selama 9 jam 30 minit.