Pages

Thursday, June 18, 2015

Tertidur 40 kali sehari

Bedford (Britain): Seorang remaja menderita masalah otak yang menyebabkan dia tiba-tiba tertidur hampir 40 kali sehari dan sering kelihatan mengantuk.
Lucy Tonge, 18, mengidap penyakit otak yang dikenali sebagai narkolepsi itu selepas dia mengambil suntikan vaksin selesema babi kira-kira lima tahun lalu.
Penyakit itu boleh menyerang bila-bila masa walaupun ketika dia berjalan, berbual, memandu atau membaca buku.
Lucy berkata, dia juga jarang keluar rumah atau melakukan aktiviti seperti remaja lain kerana bimbang keadaan itu boleh membahayakan dirinya.
“Ketika berbual dengan rakan-rakan saya boleh menjadi terlalu mengantuk dan kelihatan seperti seorang yang mabuk.
“Saya juga boleh tertidur ketika melakukan sebarang aktiviti seperti bermain piano dan bersiar-siar di taman,” katanya.
Ujarnya, keadaan itu menyebabkan dia tidak boleh memandu kenderaan kerana bimbang dia mungkin tertidur ketika memandu.
Menurutnya, doktor mengesahkan vaksin selesema babi yang dikenali sebagai Pandemrix diambilnya ketika berusia 13 tahun adalah punca penyakit berkenaan.
“Keluarga saya menyaman kerajaan kerana menyebabkan penyakit ini tetapi mahkamah baru-baru ini menolak saman berkenaan dengan alasan keadaan tidak membahayakan saya.
“Bagaimanapun, kami akan merayu keputusan itu kerana penyakit ini menyebabkan peluang saya menyambung pelajaran ke universiti terjejas,” jelasnya.
Artikel ini disiarkan pada : Rabu, 17 Jun 2015 @ 1:25 PM


LUCY boleh tertidur walaupun ketika bermain piano.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/58328#sthash.qpROuk4b.dpuf

No comments: