FENOMENA crop circle atau lingkaran misteri terus mencetuskan persoalan hingga kini dan banyak teori mengaitkannya dengan kehadiran makhluk asing.

Ia pertama kali dilaporkan ketika era moden pada 1972 selepas corak misteri tersebut muncul berhampiran Warminster, England.

Sejak itu, jumlah lingkaran misteri terbabit meningkat secara mendadak pada 1980-an dan 1990-an apabila corak lingkaran yang terhasil semakin pelik termasuk simbol matematik yang kompleks.

Sehingga kini, lebih 10,000 lingkaran misteri telah dilaporkan dan didokumentasikan di seluruh dunia pada akhir abad ke-20 dan 90 peratus daripadanya adalah di Britain.

Bagaimanapun, ada pihak tidak bertanggungjawab sengaja mereka cerita berhubung kewujudan corak pelik tersebut pada 1989 dan bertitik tolak daripada insiden itu penyelidik menganggarkan 30 peratus daripada lingkaran misteri terbabit adalah buatan manusia.

Kajian dilakukan Physics World mendapati kemungkinan corak itu terhasil akibat gelombang haba pada permukaan bumi, laser dan penggunaan alat navigasi GPS.

Persoalan yang tidak terjawab menyebabkan penyelidik, Richard Taylor dari Universiti Oregon melakukan kajian dan mendapati beberapa alat termasuk papan serta tali digunakan untuk menghasilkan corak geometri tersebut.

"Ia mungkin dihasilkan menggunakan peralatan moden berteknologi tinggi seperti magnetron iaitu sejenis tiub yang menggunakan tindak balas elektrik dan magnetik untuk menjana haba bertujuan untuk 'meratakan' kawasan tanaman terlibat pada kelajuan tinggi," jelasnya. - livescience