Bandar Tulsa yang terletak di kawasan yang kerap berlaku puting beliung dan kebanyakan bangunan tingginya diberi nama sempena keadaan cuaca, dilapor sedang menimbangkan untik membina menara yang digelar Tornado Tower itu, sekali gus memberi nafas baharu kepada kawasan berkenaan yang kini menempatkan sebuah garaj sementara berhampiran Pusat BOK.
Firma jurubina itu Keith and Todd Inc, yang beribu pejabat di Tulsa, Kinslow, memaklumkan kepada sebuah majalah tempatan tentang idea Tornado Tower kini memperkenalkan konsep menara puting beliung itu yang menempatkan sebuah muzium cuaca dan pusat penyelidikan.
“Masih tiada pelanggan buat masa ini, bangunan itu hanyalah sebuah lukisan konsep tentang sebuah bangunan yang boleh dibangunkan di bandar ini,’’ kata jurutera, Andrew Kinslow kepada portal Fox23 yang dipetik Mail Online.
Rancangan untuk membina menara berbentuk puting beliung itu buat masa ini masih pada ketinggian antara 20 dan 30 tingkat dengan beberapa tingkat bangunan itu menampilkan perhiasan seni taman di luar bangunan tersebut.
Menurut jurubina itu, pada Februari lalu, mereka dihubungi beberapa pelabur berpotensi yang berminat tentang projek itu dan reaksi yang diterima syarikat itu agak positif.