Pages

Saturday, November 8, 2014

Jutawan Korea kutip sampah di Bahrain



YOUTUBE - Yo melakukan kerja-kerja pembersihan di Bahrain sejak 11 tahun yang lalu.


MANAMA, Bahrain –Seorang jutawan pelaburan dari Korea Selatan yang menetap di negara ini sanggup bangun seawal pukul 5 pagi hanya untuk mengutip sampah dan menyusun barangan kitar semula, lapor kelmarin.
Jutawan itu yang hanya mahu dikenali sebagai Yo atau ‘The Boss of Cleaning’ berkata, dia menjalankan tugasnya itu untuk penduduk negara tersebut sejak 11 tahun yang lalu.
“Terdapat banyak sampah dan ini akan menyebabkan orang ramai sakit. Sampah boleh menimbulkan masalah,” katanya kepada seorang pengguna YouTube, Omar Varov yang merakamkan aktiviti jutawan itu.
Menurut akhbar Gulf Daily News, Yo amat komited menjaga kebersihan di Bahrain memandangkan negara Teluk itu menghasilkan banyak sampah berbanding negara-negara perindustrian yang lain.
Pada 2011, Menteri Hal Ehwal Perbandaran dan Perancangan Bandar Bahrain, Juma Ahmed Al Kaabi berkata, negara itu menghasilkan kira-kira 2,200 tan sampah di bandar, tujuh tan sampah daripada sektor penjagaan kesihatan dan 380 tan sampah sisa kilang setiap hari.
Omar yang mempunyai ribuan pengikut dalam YouTube berkata, pihaknya telah dihubungi oleh seorang wartawan untuk merakamkan aksi jutawan itu yang dianggap sebagai satu keadaan luar biasa yang jarang dilakukan oleh golongan jutawan.
“Dia merupakan contoh kepada sikap kesederhanaan, kesopanan dan budi pekerti yang mulia. Anda merupakan contoh kepada belia,” kata Omar kepada Yo ketika merakamkan video itu. – Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=1108&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_07.htm#ixzz3IQaLj2L2 
Hakcipta terpelihara 

No comments: