Pages

Monday, November 3, 2014

Cinta tak kenal jantina

Nakhon Ratchasima: Seorang anak perempuan pengusaha kedai pembekal bahan binaan semalam dikahwinkan dengan pasangannya juga seorang perempuan dengan hantaran simbolik bernilai THB200,00 (RM20,000) dan sedikit emas.
Majlis meriah itu diadakan di bandar Nakhon Ratchasima.
Bagaimanapun, disebabkan keanehan pasangan Piyanat Sae Kim dan Yupa Chanmuenwai itu, ia tidak lepas daripada diperkatakan orang ramai.
Yupa, 31, membawa sendiri hantaran itu untuk keluarga Piyanat.
Menurut sumber, Piyanat, 25, menjalin hubungan romantik dengan Yupa sejak dua tahun lalu sebelum mereka bersetuju ‘disatukan’ sebagai suami isteri.
Yupa ialah seorang kakitangan bank tempatan.
Kata sumber, rumah mereka terletak berhampiran dan sering bertembung secara kebetulan.
“Lama-kelamaan, timbul perasaan cinta sesama mereka dalam diam.
“Pada suatu hari Yupa memberanikan diri mengajak Piyanat keluar,” katanya.
Selepas mencurahkan isi hati masing-masing, pasangan terbabit masih berdepan cabaran untuk hidup sebagai pasangan bahagia.
Bagaimanapun, kata sumber, kesukaran itu dapat diatasi selepas Yupa memenangi hati ibu bapa Piyanat yang kagum dengan sikap berdikari dan tekun bekerja ditunjukkannya.
Ketika ini Thailand tidak mempunyai undang-undang menguruskan perkahwinan sejenis walaupun parti Demokrat dan Pheu Thai bersetuju menubuhkan panel bersama untuk menggubal peraturan mengenainya tahun lalu.
Tidak dapat dipastikan nasib cadangan itu kerana tentera merampas kuasa daripada Yingluck Shinawatra pada Mei lalu.
Melalui rang undang-undang itu, warga Thailand berusia sekurang-kurangnya 20 tahun boleh mendaftar perkahwinan sama jantina jika mereka boleh membuktikan kedua-duanya tidak bersaudara dan belum berumah tangga.
Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 3 November 2014 @ 5:10 AM


YUPA (kiri) dan ‘isterinya’ disahkan sebagai pasangan suami isteri dalam majlis tradisional di Nakhon Ratchasima semalam.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/6115#sthash.82sbgDvq.dpuf

No comments: