Pages

Monday, October 6, 2014

AS akan guna bot peronda robotik



AFP - GAMBAR pada 21 Ogos lalu menunjukkan sebuah bot peronda berteknologi robotik beroperasi di Sungai James, Virginia, AS.


WASHINGTON – Tentera Laut Amerika Syarikat (AS) tidak lama lagi akan menggunakan bot peronda tanpa anak kapal untuk mengiringi dan melindungi kapal perang yang menyeberangi laluan laut sensitif.
Sistem itu diadaptasi daripada kenderaan penjelajah Planet Marikh milik Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA).
Pejabat Penyelidikan Tentera Laut AS semalam menyiarkan kejayaan 13 bot peronda robotik mengiringi sebuah kapal perang dalam satu latihan tentera di Sungai James, Virginia.
Latihan tersebut melibatkan lima kapal peronda kawalan jauh itu melindungi sebuah kapal perang manakala lapan lagi mengepung sebuah kapal musuh.
“Demonstrasi itu direka untuk meniru laluan transit di selat,” kata ketua penyelidikan tentera laut, Laksamana muda Matthew Klunder pada satu sidang akhbar.
“Laluan sensitif ini mungkin di Selat Melaka atau Selat Hormuz” tambahnya.
Menurutnya, bot peronda berteknologi robotik itu mungkin digunakan untuk mengiringi kapal-kapal perang AS pada tahun depan.
Satu bot peronda tersebut sepanjang 11 meter pada kebiasaannya dikendalikan oleh tiga atau empat kelasi.
Namun kata Klunder selepas dipasang dengan teknologi robotik, hanya seorang kelasi diperlukan untuk mengawal sehingga 20 bot tersebut.
Tentera AS memperkenalkan teknologi baharu itu menjelang ulang tahun ke-14 hari memperingati serangan ke atas kapal perang USS Cole di perairan Yemen.
Dalam serangan pada Oktober 2000 itu sebuah bot kecil sarat dengan bahan letupan diletupkan dekat kapal perang berkenaan yang menyebabkan 17 anak kapal terbunuh manakala 39 lagi cedera. – AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=1006&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm#ixzz3FJL50haZ 
Hakcipta terpelihara 

No comments: