Pages

Sunday, August 17, 2014

Firma AS bina senjata digital godam komputer


WASHINGTON - Sebuah firma Amerika Syarikat (AS) didakwa membina perisian intipan yang berfungsi sebagai senjata digital untuk dijual di luar AS.
Akhbar The Washington Post baru-baru ini melaporkan teknologi canggih itu diperoleh firma AS berkenaan, CloudShield daripada konglomerat Britain, Gamma Group beberapa tahun lalu.
Perisian intipan itu mampu menggodam dan menguasai komputer, menyalin fail komputer atau mendengar perbualan telefon internet seperti Skype selain mengaktifkan kamera web secara senyap.
Menurut The Washington Post, teknologi yang diperoleh Gamma Group digunakan oleh CloudShield untuk membina perisian dan peralatan serupa dikenali sebagai CS-2000.
Akhbar berkenaan turut diberitahu, CloudShield kemudian menjual CS-2000 kepada Tentera Udara AS dan pelanggan Pentagon lain yang digunakan untuk melindungi rangkaian komputer masing-masing.
Perisian CloudShield itu menjadi batu loncatan kepada firma-firma lain membina aplikasi serupa yang boleh digunakan untuk menyerang sistem komputer milik kerajaan atau swasta.
Peralatan dan aplikasi intipan itu boleh dihantar untuk menyerang sistem komputer melalui grid internet antarabangsa.
Akhbar sama menyatakan, perkhidmatan perisikan boleh menggunakan perisian itu untuk mengintip komunikasi dan mencuri fail pengguna. - Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0817&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_05.htm#ixzz3AbGR3nmq 
Hakcipta terpelihara 

No comments: