Pages

Saturday, July 12, 2014

Nordstrom Tower bangunan kediaman tertinggi dunia


NEW YORK 11 Julai - Nordstrom Tower yang kini dalam proses pembinaan di sini, bakal menjadi bangunan kediaman tertinggi di dunia apabila siap sepenuhnya pada tahun 2018, lapor Mail Online.
Terletak di 227 West, 57th Street, pencakar langit yang mempunyai ketinggian 540 meter itu juga akan menjadi bangunan tertinggi di hemisfera barat mengatasi One World Trade Center.
Walaupun One World Trade Center mempunyai ketinggian 541 meter iaitu 1 meter lebih tinggi daripada Nordstrom Tower, namun begitu ukuran aras bumbungnya hanyalah setinggi 450 meter.
Laman web berita YIMBY melaporkan, menara tersebut juga akan mengatasi ketinggian bangunan kediaman pencakar dunia lain iaitu Mumbai World One Tower dan 432 Park Avenue.
Mempunyai keluasan 1.2 juta kaki persegi, bangunan berkenaan juga bakal memiliki pusat beli-belah gergasi setinggi tujuh tingkat di bahagian bawahnya.
Selain itu, Nordstrom Tower juga dilaporkan mempunyai lebihan ketinggian sebanyak 91 meter daripada mana-mana bangunan yang terdapat di sekitar bandar raya New York.
Pihak yang bertanggungjawab dalam menghasilkan reka bentuk Nordstrom Tower adalah dua orang arkitek tersohor iaitu Adrian Smith dan Gordon Gill yang terkenal dengan hasil kerja mereka menghasilkan rekaan bangunan tertinggi di dunia iaitu Burj Khalifa, di Dubai.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140712/lu_08/Nordstrom-Tower-bangunan-kediaman-tertinggi-dunia#ixzz37CcIf06d
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: