Pages

Saturday, July 19, 2014

Mangsa serigala jalani pembedahan


Keadaan mulut Wu Xiuyou bakal dapat dipulihkan selepas seorang doktor berjanji akan membantunya menjalani pembedahan. - AGENSI
BEIJING 18 Julai - Kehidupan penuh penderitaan selama 56 tahun yang ditanggung seorang lelaki yang cacat di bahagian mulut, selepas seekor serigala menyerangnya ketika dia berusia 11 tahun bakal berakhir, apabila seorang doktor pakar bedah bersedia untuk membantu melakukan pembedahan bagi memulihkan semula mulutnya yang terkoyak seperti sedia kala.
Mail Online melaporkan, ekoran kecacatan tersebut, Wu Xiuyou, 65, sukar untuk mendapatkan pekerjaan, tidak pernah berkahwin dan sering duduk bersendirian.
Lelaki yang berasal dari kampung Datang di barat daya wilayah Guizhou itu turut mengalami masalah untuk makan apabila hanya makan makanan dalam bentuk cecair sahaja.
Pakar bedah, Dr. Chen Fei yang akan bertanggungjawab dalam menjalankan pembedahan berkenaan berkata, beliau akan mendapatkan nasihat daripada pakar-pakar bedah di Beijing, Chengdu dan Leshan sebelum memulakan kerja-kerja pemulihan itu.
“Bibir pesakit terkoyak, struktur rahangnya tidak normal dan ini akan menjadi pembedahan paling mencabar bagi saya dalam tempoh 15 tahun.
“Kami akan mengambil otot daripada bahagian kaki Wu Xiuyou, sebelum otot tersebut dijahitkan di bahagian bibirnya yang hilang," jelasnya.
Katany, pembedahan berkenaan bakal melibatkan 20 orang doktor lain.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140719/lu_09/Mangsa-serigala-jalani-pembedahan#ixzz37rZ8HHWJ
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: